Het aantal zendingen dat direct van het verkopende bedrijf naar de consument thuis werd gebracht, nam 12% toe. De omzet van IDS Logistik, waarin grote en kleinere logistieke dienstverleners samenwerken, ging 8,9% omhoog tot 2,1 miljard euro.

Chauffeurstekort

IDS had de wind mee door de aanhoudende economische groei, maar kreeg ook te maken met kostenstijgingen, onder meer door het toenemende chauffeurstekort en de verhoging van de Duitse toltarieven voor vrachtauto’s medio 2018. Het sterkst groeiende marktsegment, de aflevering van door consumenten via internet bestelde goederen, is bovendien de activiteit die voor de vervoerder de meeste kosten meebrengt.

Dat komt doordat afleveringen relatief vaak niet slagen, omdat de consument niet thuis is en afspraken over alternatieve afleveradressen dikwijls moeilijk kunnen worden gemaakt. Bovendien zijn de transportkosten zelf hoger als de eindafnemer in dunbevolkte streken woont en zendingen over langere afstanden moeten worden vervoerd.

Netwerk versterkt

IDS wist zijn netwerk van depots in Duitsland aanzienlijk te versterken. Zo voegde Kuehne + Nagel een aantal vestigingen toe, onder meer bij Hamburg, Heilbronn en Bad Hersfeld, in de deelstaat Hessen. Begin dit jaar kwam daar verder de vestiging van K+N in München bij. Eind vorig jaar bracht de Zwitserse logistieke dienstverlener al zijn depot in het eveneens Beierse Straubing in.

IDS voorziet een verdere groei van het aantal zendingen voor het nu lopende jaar, met 4 à 5% in Duitsland. Internationaal zal het transport zich minder sterk ontwikkelen, onder meer door de dreigende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de onzekerheid over de Brexit, de voorgenomen uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.