De gezamenlijke ontwikkeling moet door middel van een modulaire architectuur meerdere automatiseringsstappen tot niveau 4 omvatten, waarbij de technologie van niveau 3 en 4 zowel in Europa als in de VS en China geautomatiseerd rijden op snelwegen mogelijk gaat maken.

Totaalsysteem

Ola Källenius, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor concernonderzoek en Mercedes-Benz Cars-ontwikkeling licht toe: ‘Autonoom rijden is voor ons een van de meest revolutionaire trends waaraan we in het gehele Daimler-concern intensief werken. In plaats van individuele eilandoplossingen streven we naar een betrouwbaar totaalsysteem.’

Klaus Fröhlich, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling vult aan: ‘We zetten in op langdurige samenwerkingsverbanden, om de industrialisering van het autonoom rijden te realiseren met behulp van een flexibel, modulair en niet-exclusief platform’.

Testen

In San José in Silicon Valley wordt dit jaar de eerste pilot voor tests van Daimler en Bosch met zelfrijdende auto’s (level 4/5) in een stedelijke omgeving gestart. ‘Aan het begin van het volgende decennium zal Daimler zowel verregaand geautomatiseerde (level 3) als volledig geautomatiseerde (level 4/5) voertuigen op de markt brengen’, meldt de autofabrikant.

Wereldwijd wordt de nieuwe technologie ook door BMW op de openbare weg getest, met op dit moment meer dan zeventig testauto’s. De voertuigen verzamelen data om de technologie door machinaal leren met kunstmatige intelligentie in de virtuele simulatie verder te ontwikkelen. Daarbij worden nieuwe functies van level 2 tot level 5 op de openbare weg getest. De technologiegeneratie die op dit moment wordt getest, gaat in 2021 voor het eerst in productie in de BMW iNext met level 3 en zal geschikt zijn voor pilotprojecten met level 4.