De Nieuwe Zijderoute wordt een steeds belangrijkere verbinding tussen Europa en China. Spoorvervoer neemt hierin een voorname plaats in. Echter, Alblas Transport ziet ook mogelijkheden voor wegvervoer.

Dertien dagen

In november vorig jaar reed het bedrijf al in dertien dagen van de Chinees-Kazachstaanse grens naar Polen. Dat is ongeveer net zo lang als met de trein. Onlangs heeft een vrachtwagen van het bedrijf de route ook afgelegd in omgekeerde richting: van Parijs naar de West-Chinese stad Ürümqi. Dat schrijft Alblas op haar eigen LinkedIn-pagina.

Tekst loopt door onder foto

Hoe lang de truck deze keer over het TIR-transport heeft gedaan, is niet bekendgemaakt. Wel meldt het bedrijf tevreden te zijn over de snelheid van de rit. Het gaat om een traject van maar liefst achtduizend kilometer, dat met één chauffeur is voltooid.

Ceva

De lading bestond uit smeermiddelen voor de auto-industrie en had een totaalgewicht van twaalf ton. De reis startte dus in Frankrijk en ging vervolgens via Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan uiteindelijk naar China. Ook Ceva Logistics en de internationale transportorganisatie IRU werkte mee aan het project.

Tekst loopt door onder foto

Volgens sommige schattingen is vervoer over de weg op deze route de helft goedkoper dan met een vliegtuig. Ook zou het tien dagen sneller kunnen zijn dan met de trein. Die bewering moeten we wellicht met een korrel zout nemen. De heenreis was ongeveer net zo snel als een treinrit.

Douane

Alblas is ook te spreken over de soepele gang van zaken bij de verschillende douaneprocessen en het feit dat de deuren van de container de gehele trip op slot konden blijven. Ook het koude weer zorgde volgens het bedrijf niet voor veel vertraging.

Tekst loopt door onder foto

Volgens Alblas toont het transport aan dat wegvervoer tussen Europa en China absoluut mogelijk is. In het tweede kwartaal wil de in ’s Gravendeel gevestigde transporteur een dienst opzetten op deze route. Daarbij gaat het zowel om FTL (full truckload) als LTL (less than truckload).

Bezorgtijden

Siebe Alblas is coo bij het transportbedrijf en licht toe: ‘Wij voorzien een grote toekomst voor wegtransport tussen China en Europa. De twee testritten laten zien dat vrachtvervoer in beide richtingen mogelijk is onder de TIR-regelgeving, met deur-tot-deurkosten en bezorgtijden die competitief zijn met andere modaliteiten.’

In september vorig jaar openden Kazachstan en China de grensovergang bij Khorgos. Daarmee wilden beide landen een ‘boost’ geven aan het transport op de 8.445 kilometer lange route.

Lees ook: Transport per vrachtwagen in 13 dagen van China naar Polen