Het gaat hierbij onder meer om systemen die kunnen detecteren of een chauffeur slaperig wordt en om een noodstopwaarschuwing (bekijk de volledige lijst onderaan dit artikel). Deze systemen komen bovenop de al eerder verplichte toepassingen voor trucks: het automatische remsysteem en de rijbaanwisselassistent. Tevens moeten de nieuwe regels de weg vrijmaken voor autonome voertuigen, omdat het de maatschappelijk acceptatie van rijondersteuning vergroot.

Ongevallen terugdringen

Met de nieuwe veiligheidsstandaarden hoopt Brussel de Europese wegen veiliger te maken. Zo kwamen in de Europese Unie 25.300 mensen om het leven in 2017. Er vielen 135.000 gewonden. Het nieuwe akkoord, dat is gesloten door de commissie Interne Markt en Consumenten Bescherming van het Europees Parlement, moet dit aantal fors terugdringen.

De plannen zijn vrijwel unaniem aangenomen, met 33 stemmen voor en 2 tegen. De nieuwe regels zijn nog niet definitief. Zo moet het Europees Parlement er nog officieel over stemmen. Dit gebeurt volgende maand. De nieuwe veiligheidseisen gelden niet alleen voor trucks. Ook bussen, personenauto’s en bestelbusjes krijgen extra systemen.

Cyber-aanvallen

Onderdeel van de nieuwe regelgeving is een verplichting voor fabrikanten om de rijondersteunende systemen zo te ontwikkelen dat gebruikers ze accepteren en dat gebruikershandleidingen duidelijk en uitgebreid zijn. Tevens moeten de systemen goed beveiligd zijn tegen cyber-aanvallen.

Daarnaast is overeengekomen dat toekomstige vrachtwagens en bussen zo moeten zijn ontworpen dat kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, beter zichtbaar zijn. Belangrijk hierbij is dat dode hoeken zoveel mogelijk worden weggenomen.

Lengte trucks

Vorige week werd in dit kader al besloten dat trucks zeventig tot negentig centimeter langer mogen worden vanaf september 2020. Dit moet fabrikanten de mogelijkheid geven om cabines rondingen te geven, waardoor het zicht voor chauffeurs verbetert.

De nieuwe regels betreffen de onderstaande toepassingen:

  • Een meetsysteem voor bandenspanning. Dit bestaat al voor personenauto’s, maar wordt ook verplicht voor andere voertuigen.
  • Een ‘slimme’ snelheidsmeter. Deze geeft een signaal aan de bestuurder wanneer hij harder rijdt dan toegestaan.
  • Een systeem dat slaperigheid van de chauffeur kan detecteren en een signaal kan afgeven.
  • Een systeem dat detecteert wanneer de chauffeur is afgeleid. Hierbij gaat het dus niet om slaperigheid, maar om andere redenen zoals gebruik van de smartphone achter het stuur.
  • Een achteruitrij-assistent. Wanneer de truck achteruitrijdt, maakt dit systeem duidelijk of zich mensen of voertuigen achter de vrachtwagen bevinden.
  • Een noodstopwaarschuwing. Als een chauffeur hard op de rem trapt, maakt dit systeem met behulp van snel knipperende remlichten duidelijk aan achterliggers dat de truck hard remt.
  • De mogelijkheid om een alcoholslot te installeren (dus niet het alcoholslot zelf).

Voor bestelbusjes zijn er enkele aanvullende toepassingen, die al verplicht zijn voor vrachtwagens. Het gaat dan onder meer om:

  • Een automatisch remsysteem. Met deze toepassing trapt de auto zelf op de rem als er een botsing dreigt.
  • Een rijbaanwisselassistent. Dit systeem houdt een voertuig binnen de rijbaan, als de chauffeur het voertuig naar een andere rijbaan toe stuurt, maar daar een ongeluk dreigt te veroorzaken.
  • Een datarecorder die voertuiggegevens opslaat voor het geval een incident plaatsvindt.

Tevens zijn er twee voorschriften die specifiek voor trucks gelden en niet voor bestelbusjes:

  • Een slim systeem dat kwetsbare weggebruikers in de directe omgeving van de vrachtwagen detecteert en een signaal kan afgeven aan de chauffeur of zelfs autonoom een botsing kan voorkomen. Volgens de commissie vinden veel ongevallen met trucks en bussen plaats als de voertuigen langzaam rijden of starten. Er is volgens hen nog geen systeem dat dergelijke ongevallen voorkomt.
  • Een cabine-ontwerp dat het aantal dode hoeken vermindert. Hierdoor moeten chauffeurs in staat zijn om fietsers en voetgangers te zien, zonder dat daar een spiegel of camera voor nodig is. Deze maatregel gaat pas gelden zeven jaar nadat de regels definitief zijn goedgekeurd.