De avondfiles bleven vorig jaar op hetzelfde niveau als het jaar ervoor, maar de ochtendfiles namen af met gemiddeld 6%. Volgens Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is dit deels te danken sterk verhoogde investeringsbudgetten in wegen. Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files dikwijls aantoonbaar af. Maar het verkeer kon ook profiteren van droog weer.

Uitzonderlijk

Het Verkeerscentrum zelf interpreteert de daling van de filezwaarte niet als een afname van de structurele verzadiging, maar als een correctie voor het uitzonderlijke filejaar 2017. De cijfers in het jaarrapport zijn afkomstig van de verkeersinformatie van de operatorzaal van het Verkeercentrum én ruim 4.500 dubbele detectielussen in het wegdek.

De ochtendfiles namen zelfs rond Antwerpen (5%) en Brussel (10%) af. Op de E19 Antwerpen-Brussel zelfs met 22%. Ter hoogte van de aansluiting met de Ring rond Brussel in Machelen daalde de fileduur met gemiddeld een kwartier per dag.

Tekst loopt door onder afbeelding (bron: Vlaams Verkeerscentrum)

Op de bekendste knelpunten rond Antwerpen en Brussel bleef de filezwaarte wél stijgen. Zo stond er voor de Kennedytunnel richting Nederland op een gemiddelde werkdag elf uur lang een file. Weyts verwacht dat ook hier de situatie zal verbeteren, doordat rond Antwerpen de Oosterweelwerken zijn opgestart en rond Brussel de werken aan de Ring weldra starten.

Uit het rapport blijkt ook dat het autoverkeer op de Vlaamse snelwegen vorig jaar steeg met 0,4% op weekdagen en met 2,3% tijdens het weekend. Door die stijgende verkeersvolumes neemt ook de verzadiging toe. De top-5 van meest verzadigde wegsegmenten van Vlaanderen wordt helemaal ingevuld door de Brusselse Ring.