Dat is enkele jaren eerder dan aanvankelijk gepland. De nieuwe regels moeten zorgen voor meer aerodynamica en beter zicht voor de chauffeur, wat een positieve uitwerking moet hebben op de verkeersveiligheid. Volgens verantwoordelijk Eurocommissaris Violeta Bulc gaan de aanpassingen drie- tot vijfhonderd levens besparen per jaar in de EU.

Ook moet het brandstofgebruik van trucks met zo’n 10% worden verminderd, niet alleen door de spitsere neus maar ook door toevoeging van vleugels aan de achterzijde van de trekker. Volgens Bulc verbruiken trucks bij een snelheid van tachtig tot negentig kilometer per uur 5 tot 10% minder brandstof als ze vleugels hebben van 1 of 2 meter lengte.

Stompe neus

Momenteel hebben vrachtwagens in dit deel van de wereld een zeer stompe neus. Dit komt door de beperkte toegestane lengte. Door een oplegger van 13,60 meter blijft nog maar zo’n 2,5 meter over voor een trekker. Dit moet door de aangepaste voorschriften veranderen.

De toekomstige verlenging biedt truckbouwers meer mogelijkheden om vrachtwagens een wat minder rechthoekig design te geven. Een voorbeeld hiervan is de MAN Concept S (zie foto). In dergelijke voertuigen neemt het zicht voor chauffeurs toe, doordat ontwerpers de cabine ronder kunnen maken. Dit moet zorgen voor minder dode hoeken en minder verkeersdoden.

Meer ruimte voor accu’s

Het verruimen van de toegestane lengte moet ook de introductie van trucks op waterstof en elektriciteit vergemakkelijken. Dergelijke aandrijfsystemen nemen veel ruimte in beslag, waardoor mogelijkheden beperkt zijn om bijvoorbeeld een groot accupakket in te bouwen. Daar komt in de nieuwe regels meer ruimte voor. Tevens moeten ze zorgen voor meer comfort en veiligheid van de chauffeur.

De voorstellen zijn nog niet definitief. De Europese Raad moet de aanpassingen nog goedkeuren. Ook moet het Europees Parlement er nog over stemmen.

Bron afbeelding: Wikimedia