De UVL roept hiertoe op na grootschalige controles in verscheidene Duitse deelstaten van de afgelopen tijd, waarbij grote aantallen beschonken chauffeurs door de politie achter het stuur werden gehaald. Daarbij waren relatief veel Oost-Europese truckbestuurders.

De Sleeswijkse vervoerdersorganisatie heeft er begrip voor dat chauffeurs die soms wekenlang van huis en haard zijn verstoken, nu en dan een verzetje nodig hebben. Maar dat mag geen reden zijn om onderweg naar de fles te grijpen, vindt de UVL.

Gevaarlijke stoffen

In Duitsland mag een bestuurder van een voertuig op de weg niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed hebben. Alleen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt een lagere limiet, van 0,0 promille. De UVL wil dat die laatste norm voor alle chauffeurs wordt ingevoerd, ongeacht de lading die ze vervoeren.

In Sleeswijk-Holstein heeft de organisatie samen met de vakbonden deze norm al ingevoerd. Op grond van de cao in deze deelstaat kan elke chauffeur die alcohol heeft gebruikt vlak voor of tijdens de rit op staande voet worden ontslagen.