De truck wordt toegevoegd aan de vijftig trekkers tellende vloot van de Brabantse onderneming. Jos Habets, directeur Operations en lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks licht toe: ‘Het is duidelijk dat de transportsector aan de vooravond van een grote transitie staat. In steeds meer stedelijke gebieden zal de elektrische truck in de toekomst de norm worden.’

‘Ik ben trots dat wij samen met Tinie Manders Transport onze ervaring met elektrische trucks kunnen uitbreiden. De data die we verzamelen op het gebied van technologie en operationele inzet, zullen we vertalen in de specificaties van de uiteindelijke productiemodellen.’

Resultaten in de praktijk

Eveline Manders voegt daaraan toe: ‘We zijn benieuwd naar de resultaten in de praktijk, waarbij naast de ‘zero emissions’ ook het gebruikersgemak en de extra mogelijkheden die deze truck ons gaat bieden, bijdragen aan de beslissing van eventuele uitbreiding van elektrische transportmiddelen binnen ons bedrijf. Door de zero emissie in combinatie met het minimale geluid van de truck kunnen we ook tegemoet komen aan de steeds strenger wordende wettelijke eisen voor binnenstedelijk vervoer. Daardoor kunnen we onszelf onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.’

Tinie Manders Transport combineert de volledig elektrische trekker met een volledig elektrische gekoelde oplegger. Een zeldzame combinatie waarmee de Geldropse transporteur in aanmerking kwam voor de DKTI-subsidie voor het verduurzamen van vervoer. Bij dit zogeheten ‘DKTI project’ zijn niet alleen DAF, VDL Groep en Tinie Manders Transport betrokken, maar ook DHL, TNO, Allego, THT New Cool en de gemeente Geldrop-Mierlo.

Allego zorgt voor een openbare laadoplossing in Geldrop, de gemeente werkt mee aan de realisatie van de (oplaad)infrastructuur en THT New Cool levert twee elektrisch gekoelde, zero emissie opleggers waarbij energie wordt teruggewonnen bij het remmen. TNO onderzoekt de resultaten van de elektrische trekker-trailer combinatie én analyseert of meer regionale transporten volledig elektrisch kunnen worden uitgevoerd.

4×2 trekker

De DAF CF Electric is een 4×2 trekker, ontwikkeld voor distributieverkeer tot 37 ton in stedelijke gebieden, waar één- of twee-assige trailers de standaard zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF en maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van VDL’s E-Power Technology.

Het hart van deze ‘intelligente’ aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW, die gevoed wordt door een lithium-ion batterijpakket met een huidige totale capaciteit van 144 kWh. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer honderd kilometer, afhankelijk van het gewicht van de lading, waardoor hij geschikt is voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Snelladen van de batterijen kan in dertig minuten. Volledig opladen duurt slechts anderhalf uur.

DAF CF Electric – Technische specificaties:

  • Gewicht trekker 9.700 kg
  • Elektromotor 210 kW
  • Koppel 2.000 Nm
  • Batterijcapaciteit 170 kWh
  • Actieradius volledig opgeladen voertuig 100 km
  • Snelladen batterijen 30 minuten
  • Volledig opladen in 1,5 uur