Op 10 januari komt de Trans-commissie van de EU bij elkaar. ‘De commissie wil die dag verslechteringen doorvoeren die de nekslag betekenen voor het Europese transport. De plannen zetten bovendien de veiligheid van chauffeurs en medeweggebruikers op het spel. In heel Europa voeren vakbonden actie tegen de plannen’, laat FNV woordvoerder Ron Sinnige weten.

Cabotage

Bonden en vrachtwagenchauffeurs eisen een beperking van de cabotage tot 3 ritten per 7 dagen, met daarna een ‘cooling off’-periode van 5 dagen en handhaving van het verbod op rusten in de cabine. Buitenlandse chauffeurs moeten volgens hen met hun vrachtwagen iedere twee weken terugkeren naar het land van vestiging van het bedrijf waar ze werken, om te voorkomen dat chauffeurs ‘nomaden van de weg’ worden. En tenslotte moet de 500-kilogram-grens in het Nederlandse vergunningstelsel worden gehandhaafd, vinden bonden en chauffeurs.

Voor de zomer lagen er vanuit Europa diverse plannen voor nieuwe regelgeving voor de transportsector, het zogenoemde Mobility Package. Sinnige: ‘De plannen waren desastreus voor nationale én internationale chauffeurs, maar ook voor Nederlandse bedrijven.’

Actie

FNV Transport & Logistiek heeft actie gevoerd tegen deze plannen en een handtekeningenactie onder chauffeurs opgezet. Samen met werkgeversorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) heeft de FNV lobby gevoerd in Nederland en Europa. De minister van V&W heeft vrijwel alle aanbevelingen overgenomen en is daarmee naar Europa gegaan. Het resultaat was dat deze slechte plannen na de zomer werden afgeschoten door het Europees Parlement.

De Transportraad, bestaande uit de verkeersministers van de Europese landen, deed vorige maand nieuwe voorstellen. De Transcommissie van het Europees Parlement deed tegenvoorstellen. De FNV kan zich vinden in een aantal voorstellen van de Transportraad. ‘Maar de tegenvoorstellen van de Transcommissie zijn desastreus en onacceptabel. Ze zorgen voor verdere liberalisering van de transportsector. Dit heeft enorme gevolgen voor arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid van chauffeurs, de concurrentiepositie van bedrijven en veiligheid op de weg’, aldus de FNV-woordvoerder.