In 2030 moet de uitstoot volgens de Europese Raad, waarin de milieuministers van de lidstaten zijn vertegenwoordigd, met 30% zijn gedaald ten opzichte van de uitstoot in 2019. Dat is minder ambitieus dan wat het Europees Parlement in november voorstelde.​ Het Parlement ziet graag dat vrachtauto’s vanaf 2025 20% minder CO2 uitstoten en vanaf 2030 35%.

In januari 2019 beginnen de onderhandelingen over de definitieve normen. Dan geeft ook het Europees Parlement weer zijn visie op de normen. TLN ziet graag een halvering van de CO2-emissies van vrachtauto’s in 2030.

Autofabrikanten

Een aantal Nederlandse transportbedrijven schreef onlangs een open brief aan Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. De koepel verzet zich tegen strengere normen en de vervoerders vragen Acea in die open brief dat verzet te staken en vragen andere transportbedrijven zich aan te sluiten bij het initiatief. TLN steunt deze oproep.

De wereldwijde brancheorganisatie voor transport IRU vindt echter wel dat het compromis een ‘realistische en verstandige toon’ heeft. ‘Een doel vaststellen voordat we weten welke technologie ervoor kan zorgen dat we de doelstellingen halen, is onrealistisch’, meldt de organisatie. Volgens hen kan de 30%-besparing alleen behaald worden via een ‘well-to-wheel aanpak’. Zij pleiten ervoor dat dit wordt meegenomen in de 2022-evaluatie.

Elektrificering

De 35%-doelstelling van het parlement zou volgens IRU alleen bereikt kunnen worden met elektrificering op grote schaal. Die e-trucks zijn ook dan nog niet klaar voor lange ritten, verwacht de brancheorganisatie. ‘Daardoor zal er een schifting ontstaan naar kleinere en minder efficiënte voertuigen, wat leidt meer congestie en CO2-uitstoot.’

Volgens de organisatie wordt de snelheid van de transitie niet bepaald door beschikbaarheid van technologie, maar door de investeringskracht van de logistieke sector. En die valt tegen door de lage marges.