Bijna 87 procent van de incidenten die belangenorganisatie TAPA (Transported Asset Protection Association) over de eerste driekwart van 2018 registreerde, bestond uit diefstallen waarbij de meest uiteenlopende goederen werden ontvreemd uit vrachtwagens. Zo stalen zeilensnijders in Nederland volgens een opsomming van TAPA alleen al in september naast criminele favorieten als sigaretten, televisies en computers ook kerstversieringen, spijkerbroeken, brillen, batterijen, vaatwassers, bier, sportbenodigdheden en tandenborstels.

Grote ladingdiefstallen

Dat grote ladingdiefstallen vaak een opvallend alledaagse buit opleveren, bleek eind november ook toen twee vrachtwagens vol Cadbury-chocolade werden gestolen in Birmingham (Engeland), reeds de tweede mega-chocoladeroof van het jaar. In Freiburg (Duitsland) werden vroeg in het jaar twee trailers gestolen met chocolade ter waarde van 400.000 euro. Bij diefstallen van boven de 100.000 euro spreekt TAPA van een grote roof.

De helers die gestolen spullen uiteindelijk kopen, zijn vaak al even doorsnee. Vier onderzoekers schreven twee jaar geleden in het rapport ‘Focus op heling’ in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie dat meer dan vierhonderdduizend Nederlandse consumenten van vijftien jaar en ouder zich incidenteel schuldig maken aan heling door op markten of via internet spullen te kopen waarvan ze vanwege de goedkope prijs zouden moeten kunnen weten of kunnen vermoeden dat de verkoper die spullen niet op een eerlijke manier verkregen heeft.

Zeilen snijden

Zeilen snijden is een typisch Europees fenomeen. Verzekeraar TT Club en BSI stelden in hun ‘Cargo Theft Report’ over het eerste halfjaar van 2018 dat de zeilen van vrachtwagens in Europa niet alleen makkelijk door te snijden zijn, maar dat de trucks bovendien vaak op een onbeschermde locatie staan vanwege de strenge rij- en rusttijden-wetten in Europa; wetten die geen ruimte bieden om door te rijden naar een veiligere overnachtingsplek.

Toch zouden Europese chauffeurs vast niet van stoel willen ruilen met hun collega’s in Centraal- en Zuid-Amerikaanse landen, waar niet het heimelijk snijden in zeildoeken de favoriete methode van ladingdieven is, maar het onder bedreiging van vuurwapens gijzelen van chauffeurs. Alleen al in Brazilië worden tienduizenden vrachtwagenchauffeurs per jaar gegijzeld. Ladingdiefstallen hebben in dat land volgens de rapporteurs zo’n hoge vlucht genomen doordat belangrijke bendes de inkomsten gebruiken om de drugshandel te financieren.

Georganiseerde bendes

In Nederland en de rest van Europa treden ladingdieven meestal minder intimiderend op, maar ook hier zijn ladingdiefstallen zeker niet het werk van kleine kruimeldieven. Het rapport ‘Focus op heling’ spreekt van ‘georganiseerde ladingdiefstallen’. Criminele organisaties weten volgens de onderzoekers aan welke goederen de opkopers van tweedehands goederen behoefte hebben en stemmen de diefstallen daar op af. De autoriteiten hebben alle organisaties niet precies in kaart, maar weten wel dat er internationaal opererende bendes actief zijn. ‘Het mobiel banditisme is een groot Nederlands en Europees probleem dat de maatschappij grote financiële schade toebrengt’, zei het Openbaar Ministerie begin deze maand toen vier Albanezen en een Roemeen voor de rechter stonden wegens ladingdiefstallen en heling.

Ook in Nederland en omringende landen lijken de methodes die ladingdieven gebruiken langzamerhand toch brutaler te worden. Zo zijn in Nederland recent weer ladingdieven actief die vrachtwagens rijdende op de snelweg bestelen. Drie meldingen waren er deze maand, stuk voor stuk van vrachtwagens die waren vertrokken vanuit Tilburg. Een personenauto van de bende gaat bij een dergelijke rijdende diefstal met een dermate lage snelheid voor de uitgekozen vrachtwagen rijden, dat die niets anders kan doen dan de snelheid minderen. Terwijl twee andere auto’s van de bende achteropkomend verkeer tegenhouden, probeert een dief vanaf de motorkap van een vierde personenauto met een slijptol de achterdeur van de vrachtwagen te openen, waarna de bende in de laadruimte waardevolle goederen pakt.