Uitgangspunt is een betere doorstroming en toename van de verkeersveiligheid doordat het aantal bewegingen van links naar rechts afneemt.

Vrachtverkeer

Tot 1 oktober 2017 was het vrachtverkeer verplicht om de rechtertunnelbuis te gebruiken. Vrachtwagens die vanuit de Ketheltunnel komen en richting Europoort reden, moesten nu binnen 300 m twee banen opschuiven. Het vrachtverkeer dat naar Dordrecht en of Bergen op Zoom wilde, moest na de tunnel dan alsnog weer twee banen opschuiven. Als het druk is, zorgt dat voor onrust op de weg, files en soms ook aanrijdingen. Het verkeer de andere kant op richting Rotterdam kon al langer van de twee tunnelbuizen gebruik maken.

De pilot was een initiatief van Transport Logistiek Nederland en Rijkwaterstaat. Er is draagvlak voor het definitief toelaten van de vrachtwagens, zegt Rijkswaterstaat. Tijdens de pilot is de verkeerssituatie geëvalueerd. De dienst constateert onder andere meer verkeer op de Beneluxcorridor. Dit komt vooral door de sluiting van de Maastunnel. Ook heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met de Verkeersonderneming 521 personen gevraagd naar hun ervaringen met de vrachtwagens door de linkertunnelbuis. Een meerderheid is positief.

beneluxtunnel-kaart_tablet_generated_tcm21-198270
Afbeelding: RWS