‘We willen ervoor zorgen dat onze impact op het milieu door onze producten en bedrijfsvoering zo klein mogelijk is’, vertelt Jumbo-directeur Frits van Eerd. ‘De inzet van deze zero-emissie vrachtwagen draagt bij aan het realiseren van ons Klimaatplan. Hierbij willen we vooroplopen met de verduurzaming van ons wagenpark. Onze ambitie is om de CO2-uitstoot van ons transport tegen 2020 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008.’

Elektrische trucks

Zo heeft Jumbo de ambitie om steeds meer elektrische trucks in te zetten om toe te werken naar een wagenpark dat steeds meer emissievrij is. De supermarktketen introduceerde in juni al twee hybride trucks om de Jumbo City winkels in Amsterdam, Den Bosch en Eindhoven te bevoorraden. Ook worden twee elektrische bezorgwagens in de binnensteden van Groningen en Utrecht ingezet voor online bestelde boodschappen.

De elektrische truck, ontwikkeld door DAF en VDL, heeft een maximaal bereik van 100 kilometer en wordt ingezet vanuit het distributiecentrum in Veghel. Dit maakt het mogelijk winkels op een zuinige en schone manier en zonder geluidsoverlast te bevoorraden. Om de vrachtwagen op te laden, is bij het distributiecentrum in Veghel een laadstation geplaatst. Het distributiecentrum in Veghel is voorzien van zonnepanelen, waardoor het laadstation in de toekomst waar mogelijk gevoed wordt door opgewekte zonne-energie.

Praktijktest

De elektrische trekker is de eerste in een serie van langlopende testen, uitgevoerd door VDL en DAF. Jumbo neemt de truck als eerste in gebruik; DAF en VDL gaan het voertuig op basis van de ervaringen van Jumbo verder ontwikkelen.