Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Panteia. Dit rapport is gemaakt in opdracht van branchevereniging TLN, verzekeraar TVM en ING. 

Panteia onderzocht welke kansen en bedreigingen een verdere automatisering en het gebruik van big data bieden voor logistieke bedrijven. ‘Dat leverde inzichten op, waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen’, aldus TLN.

Lagere prijzen

‘Voor veel bedrijven in transport en logistiek hebben investeringen in digitalisering een averechts effect, blijkt uit het onderzoek. De investeringen leveren vaak efficiëntiewinst op en dus ruimte om een lagere prijs te hanteren voor klanten. Maar als de concurrentie uiteindelijk soortgelijke systemen aanschaft, dalen de prijzen in de hele sector. Terwijl al die bedrijven wel een flinke investering hebben gedaan in een nieuw systeem’, luidt de toelichting.

Het gevolg is dat de toch al kleine marges nog kleiner worden over de gehele linie. ‘En IT is inmiddels een randvoorwaarde om mee te kunnen doen in de sector. Geen manier om je als bedrijf te onderscheiden.’

Kansen onbenut

Kansen blijven onbenut, vinden de onderzoekers. Zij pleiten in hun rapport dan ook voor een ‘datatransitie’ in de sector, op de volgende manieren:

  • Door te investeren in automatisering en data-analyse met een langetermijnvisie. Daar hoort ook het aannemen of inhuren van IT-specialisten bij. 
  • Door te zorgen dat je alle IT-systemen aan elkaar kunt koppelen. 
  • Door open minded na te denken over nieuwe dienstverlening en producten.

Wanneer een bedrijf eenmaal de capaciteit heeft om data te analyseren, kunnen bedrijven die data op verschillende manieren verzilveren, meldt het rapport. De eerste manier is door procesoptimalisatie. Aan elkaar gekoppelde systemen kunnen veel handwerk vervangen en het proces efficiënter maken.

Prijsonderhandelingen

Ten tweede kan een goede data-analyse bedrijven helpen in de prijsonderhandelingen met hun klanten. Wanneer een vervoerder exact kan aantonen waar hij welke kosten maakt, staat hij sterker bij prijsonderhandelingen.

Een goede data-analyse kan ook de winstgevendheid van een bedrijf verbeteren via aanpassing van het businessmodel. Met de juiste data ziet een vervoerder met welke activiteiten hij het meeste winst maakt.

Met die gegevens kan hij zich dus specialiseren in die activiteiten en andere activiteiten die hem weinig opleveren laten vallen. Bedrijven kunnen ook direct geld verdienen met data door de ruwe data te verkopen, of door de ruwe data te verwerken en deze vervolgens door te verkopen.