Nooit eerder waren er minder dodelijke verkeersslachtoffers. Tien jaar geleden waren er op negen maanden nog 648 doden te betreuren. Het aantal letselongevallen steeg dit jaar wel lichtjes (+0,6%).

Bij de motorrijders in Wallonië en de fietsers in Vlaanderen noteerde Vias een forsere stijging van het aantal dodelijke slachtoffers. Dat kan te maken hebben met het mooie weer in de zomermaanden, waardoor heel wat mensen gemakkelijker op de fiets of de motor stapten dan in de wagen.

Vrachtwagens

In Wallonië viel het aantal gekwetste of dodelijke slachtoffers van ongevallen met lichte vrachtwagens terug met 3,7% naar in totaal 893 slachtoffers, van wie twaalf dodelijke. Dat is 36,8% minder dan in de eerste negen maanden van vorig jaar. Bij ongevallen met zwaardere vrachtwagens liepen 488 mensen er letsel op, het kleinste aantal van minstens de voorbije tien jaar. Er vielen wel 22 doden.

In Vlaanderen bedroeg de terugval in aantal slachtoffers van ongevallen met lichte vrachtwagens slechts 2,9%, naar een totaal van 2.477. Er vielen 23 doden. Bij de zwaardere vrachtwagens was de positieve evolutie nog kleiner, met -1,3% naar in totaal 1.443 slachtoffers, van wie wel 51 dodelijke. Dat zijn er elf meer dan tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar en slechts één minder dan in piekjaar 2011.

Het totaal aantal verkeersdoden daalde stevig in Wallonië (-10%), maar steeg licht in Vlaanderen (+1%). In totaal vielen er 160 doden ter plaatse in Wallonië en 164 in Vlaanderen.

Letselongevallen

Het aantal letselongevallen steeg lichtjes in Vlaanderen, van 17.157 naar 17.387. Dat betekende een plus van 1,3%. In Wallonië daalde het lichtjes, van 8.053 naar 7.992 ongevallen, een min van -0,8%).

Tussen de verschillende Vlaamse provincies zijn er grote verschillen. Het aantal verkeersdoden daalde sterk in Antwerpen (-24 doden). Nooit eerder vielen daar minder verkeersdoden. In de andere Vlaamse provincies steeg hun aantal. In Limburg was deze stijging het grootst (+14 doden).