De drie andere locaties liggen bij Ridderkerk (A38), Alblasserdam (A15) en Waardenburg (A2). Rijkswaterstaat, de betrokken gemeenten en branchepartijen gaan na welke terreinen het meest geschikt zijn en welke stappen nodig zijn om tot exploitatie te komen.

Tekort

In Nederland is een groot tekort aan beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Dit is extra belangrijk geworden doordat sinds begin dit jaar het cabinekamperen niet meer wordt gedoogd.

Dit betekent dat de lange rustperiode van 45 uur niet meer in het voertuig mag worden doorgebracht. Alternatieven zijn echter beperkt voorhanden. Brancheverenigingen en overheden bekijken daarom de mogelijkheden voor meer beveiligde truckparkings.

Daarbij wordt onder meer gekeken naar percelen die al in bezit zijn van het Rijk. Deze zouden dan kunnen worden omgebouwd tot parkeerplek. Een eerste inventarisatie heeft dus tien locaties opgeleverd.

Uiteindelijk moeten de inspanningen van overheid en bedrijfsleven resulteren in honderden extra parkeerplaatsen voor wegtransport binnen vijf jaar. Dat zijn de betrokken partijen onlangs overeengekomen.

Lees ook: ‘Binnen vijf jaar zijn er genoeg truckparkings in Nederland’