Het gaat om wagens van het type Nikola TRE, dat in het voorjaar van 2019 officieel wordt voorgesteld in de Verenigde Staten. Ninatrans plaatste al begin 2018 een voorbestelling voor deze wagens, die Nikola intussen specifiek voor de Europese markt ontwikkelt. De TRE heeft een vermogen van 500 tot 1.000 pk en, afhankelijk van de opties, een actieradius van 500 tot 1.200 km.

‘We hebben gewacht om met dit nieuw naar buiten te komen omdat er nog een aantal onbekende factoren waren’, zegt Benny Smets, CEO van Ninatrans. ‘Ook vandaag is dat nog zo. De exacte kostprijs bijvoorbeeld is nog niet bekend.’ Smets verwacht dat de eerste dergelijke waterstoftrucks in 2020 in Europa zullen rijden. ‘We willen ze, gezien hun actieradius, inzetten op lange afstanden. Op welke trajecten precies zal sterk afhangen van de uitbouw van een net van tankstations. We hopen dat we bij de besprekingen daarover mee aan tafel mogen zitten.’

Daarnaast blijft Ninatrans verder investeren in LNG. ‘We willen onze ecologische wielafdruk verder verkleinen, maar geloven niet in een enkel alternatief voor fossiele brandstoffen. In de steden zal dit vermoedelijk elektrisch rijden worden, daarbuiten behoren LNG en waterstof tot de mogelijkheden.’