Langere en Zwaardere Vrachtwagens zijn maximaal 25 meter lang en hebben tot maximaal zestig ton totale massa. Hun grotere laadcapaciteit moet zorgen voor een daling van het aantal afgelegde kilometers, met gunstige gevolgen voor milieu, minder drukke wegen en minder ongevallen.

Eerste test

In 2014 is in Vlaanderen een eerste proefproject gestart. Maar de supertrucks mochten alleen rijden op twee routes, waarop bovendien telkens één LZV tegelijk mocht rijden. Op het ene traject vervoerde Ninatrans bier naar de haven van Antwerpen, op het andere pendelde Gilbert De Clercq tussen beide Schelde-oevers.

In juli dit jaar werd het proefproject verruimd. Per halfjaar kunnen voortaan dertig nieuwe trajecten worden goedgekeurd. Bovendien zijn ze niet meer voorbehouden aan één transportbedrijf.

In totaal dienden tijdens de eerste ronde 47 bedrijven samen 74 trajectaanvragen in. Het AWV selecteerde er dertig, aansluitend op het bestaande basisnet. Veiligheid was ook een belangrijk selectiecriterium. De gekozen trajecten lopen niet door zones 30, langs moeilijke kruispunten of over wegen met veel zwakke weggebruikers.

Nieuwe trajecten

Nieuwe trajecten bevinden zich langs onder meer de E19 in Vilvoorde, Mechelen en Kontich, de E313 in Herentals, de haven van Zeebrugge, de Ring en de E17 in Gent, de regio Kortrijk-Waregem-Roeselare, de A12 in Londerzeel en de E314 in Genk.

Deze maand loopt de tweede aanvraagperiode voor dertig trajecten. Hoe meer routes er beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker een vervoerder een retourvracht kan vinden en hij leegrijden kan vermijden.

De Vlaamse overheid verwacht geen spectaculaire toename van het aantal LZV’s op de Vlaamse wegen, maar eerder een gestage groei. Naast de strikte voorwaarden voor het traject, het voertuig en de chauffeur zijn de lange voertuigen ook niet voor alle bedrijven interessant. Niet elke goederenstroom of loskade is ervoor geschikt.