Bij de compensatieprogramma’s van Shell wordt van geselecteerde bosprojecten gemeten hoeveel CO2 is opgenomen. Voor elke ton krijgt het project een certificaat met een uniek serienummer.

Dit serienummer wordt toegekend aan de partij die CO2-uitstoot compenseert. Het unieke nummer voorkomt dat een certificaat meerdere keren kan worden gebruikt. De projecten zijn volgens twee internationale standaarden gecertificeerd.

Elektrificeren

Nedcargo is naar eigen zeggen de eerste grote logistieke dienstverlener die zijn totale dieselverbruik bij Shell gaat compenseren. ‘We willen een logistieke keten zonder verspilling realiseren’, zegt directeur Roderick de la Houssaye.

‘We volgen de ontwikkelingen rond het elektrificeren van transport en waterstof met grote belangstelling. Voorlopig zijn we echter nog aangewezen op fossiele brandstoffen, en daarvan willen we de CO2 zoveel mogelijk compenseren.’

LZV’s

Het bedrijf zegt verder zeventien miljoen euro in verduurzaming van zijn activiteiten te investeren. Daarbij gaat het onder meer om de vervanging van de Euro 5-vrachtwagens door schonere vrachtauto’s en de bestelling van twintig nieuwe Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV’s).

Nedcargo wil ook duurzamere distributiecentra ontwikkelen die door de binnenvaart bediend kunnen worden en alle benodigde energie met zonnepanelen opwekken.