Deze organisaties werken samen met het bedrijfsleven aan een pakket aan maatregelen om dit mogelijk te maken. Daarbij gaat het onder meer om het verkrijgen van Europese subsidies. De truckparkings moeten komen langs de belangrijkste vrachtroutes, de corridors A15/A12 en A16/A58/A67. De afspraken zijn vorige week al gemaakt. Donderdag werd duidelijk dat de Tweede Kamer deze plannen steunt.

Arbeidsomstandigheden

Het huidige tekort van ruim vijfhonderd parkeerplaatsen op de corridors Rotterdam – Venlo en Rotterdam – Arnhem zorgt voor veel problemen’, aldus de betrokken partijen. ‘Chauffeurs zijn door dit tekort gedwongen om te parkeren op vluchtstroken langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen.’

Dit veroorzaakt overlast, bijvoorbeeld vanwege het afval dat de chauffeurs achterlaten. ‘Daarnaast is sprake van geluidsoverlast en onveilige situaties. Ook voor de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs is dit een onwenselijke situatie.’

Eerder dit jaar drongen TLN, Evofenedex en ondernemersvereniging VNO-NCW Brabant Zeeland aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort. De drie verenigingen zijn dan ook zeer tevreden met de ambities van het Rijk en de provincies om binnen vijf jaar in totaal zeven- tot negenhonderd vrachtautoparkeerplaatsen te realiseren.