Het traject van zevenduizend kilometer over de weg startte op 13 november in het West-Chinese Khorgos, vlakbij de grens met Kazachstan. Zonder noemenswaardig oponthoud zijn de goederen op 26 november gelost in Polen.

Onder TIR Carnet is de lading via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland uiteindelijk gelost in het Poolse Słubice. Het transport is maandenlang voorbereid in samenwerking met de internationale transportorganisatie IRU, de Chinese regering en lokale partners.

TIR

TIR staat voor Transport International Routiers. De goederen in die vrachtauto zijn douanegoederen en zijn gedekt door en worden begeleid door een TIR Carnet. Dat is een ouderwetse set douanedocumenten met diverse doorslagvellen.

Net als bij een Transitaangifte worden op het TIR-Carnet de goederen vermeld en van waar naar waar ze vervoerd worden. Bij het binnengaan en verlaten van een douanegebied wordt telkens een vel uit het carnet gehaald. Het transport zelf is verzegeld en hoeft niet iedere keer opnieuw gecontroleerd te worden. Dat scheelt een hoop tijd bij de grensovergangen.

‘Een sleutelrol wordt gespeeld door onze lokale vestiging in Ürümqi, China. Alblas is het enige Europese transportbedrijf wat in China de beschikking heeft over een internationale transportvergunning’, claimt directeur Jan Alblas. ‘Daarmee zijn we in staat om een door-to-door transportoplossing aan te bieden met eigen chauffeurs en eigen equipement.’

Doorlooptijd

Transport over de weg van China naar Europa is goedkoper dan per vliegtuig en ongeveer net zo snel als het traject per trein. De doelstelling van Alblas is om uiteindelijk een doorlooptijd van tien dagen te realiseren.

De focus komt daarbij te liggen op relatief hoogwaardige goederen voor onder meer de chemische, farmaceutische en fashion-industrie. Het transport van zowel groupage, LTL, FTL, eventueel temperatuurgecontroleerd, zal daarbij tot de mogelijkheden behoren, kondigt Alblas aan.