De verladersorganisatie baseert zich op informatie van de Nederlandse en Europese statistiekbureaus CBS en Eurostat. Ook heeft het input gehaald uit onderzoeken van Panteia en de prijsopgaven van leveranciers, importeurs en fabrikanten.

Lonen

In 2018 zijn de loonkosten voor transporteurs gestegen met 5,7%, mede als gevolg van cao-afspraken. Het komende jaar komt daar een nieuwe loonsverhoging bij. De gemiddelde brandstofprijs is momenteel 8,38% hoger dan aan het begin van dit jaar.

Hoe de dieselprijzen zich ontwikkelen in het komende jaar, is volgens Evofenedex moeilijk te voorspellen. Toch verwacht de organisatie dat verladers in het komende jaar meer moeten betalen voor wegtransport.

Daarmee zou 2019 aansluiten bij dit jaar. Vervoerder hebben in 2018 namelijk te maken gehad met flinke kostenstijgingen. Niet alleen stegen de prijzen van brandstof en personeel, ook de uitgaven voor verzekeringen en autobanden namen toe, met respectievelijk 9,4 en 2,5%. Daar staat tegenover dat tarieven voor het Eurovignet gelijk zijn gebleven.