Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen. Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van transportbedrijven.

Verladers zien laad- en losoperaties vaak als een noodzakelijk kwaad. Ze nemen deze erbij, tussen hun andere werkzaamheden door. Vaak leiden deze processen tot vertragingen, fouten, schade en daardoor ook tot hogere kosten.

Software

Opticharge gaat na of meer efficiëntie mogelijk is door onder meer efficiëntere planningssoftware, technologische ondersteuning en het op elkaar afstemmen van de noden van de verschillende stakeholders.

Bij de deelnemende bedrijven wordt het volledige proces van laden en lossen in kaart gebracht, inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles en wegzetten. De focus ligt op de technologische kant, niet op de procesmatige.

Oplossingen

Parallel wordt nagegaan welke vormen van automatisering nu al mogelijk zijn en welke oplossingen in de pijplijn zitten. Evy Onghena van Universiteit Antwerpen en haar team voeren een marktstudie uit naar de bestaande en toekomstige technologische oplossingen.

Vervolgens worden vraag en aanbod cijfermatig met elkaar gematcht. Een selectie van positieve business cases moet dan uitmonden in een praktijktest. De deelnemende bedrijven zijn Barry Callebaut, Atlas Copco, GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator, Tenneco Federal Mogul, Vario Food en Volvo.