De voertuigen staan nog altijd op het bedrijfsterrein, maar de inspecteurs hebben de sleutels en de boorddocumenten meegenomen. Ze hebben er ook de tachografen uitgelezen.

Het transportbedrijf en zijn Sloveense zaakvoerder worden niet alleen verdacht van inbreuken op het Belgische arbeidsrecht- en de reglementering van de sociale zekerheid, maar ook van mensenhandel. De inspecteurs troffen op het terrein een vijftiental werknemers van het bedrijf aan, zowel truckers als garagemedewerkers.

Zonder verwarming

De meesten van hen zijn Serviërs en Kroaten. Sommigen verbleven in een conciërgewoning zonder verwarming of elektriciteit, anderen sliepen op een matras in het kantoorgebouw. Volgens hun verklaringen zouden ze zeven dagen op zeven gewerkt hebben, tot twaalf uur per dag.

Door het werken met schijnzelfstandigen of onrechtmatig gedetacheerde medewerkers zou Cartec volgens het arbeidsauditoraat van Gent ongeveer 2 miljoen euro bespaard hebben op lonen en socialezekerheidsbijdragen.

Malafide

‘Cartec is hiermee niet de enige malafide transportonderneming in de automotive sector’, reageert Frank Moreels, voorzitter van de socialistische transportvakbond BTB. ‘Uit onderzoek van de International Transportworkers’ Federation blijkt dat heel veel transportoperaties in de automotive sector uitgevoerd worden door dit soort ondernemingen, die sociale dumping organiseren en zo correct werkende transporteurs kapot concurreren. Uit gegevens verzameld door onze Nederlandse collega’s van FNV blijkt dat ook Volvo en DAF in België gebruikmaken van malafide transportondernemingen in hun supply chain.’

Bron: JEVS97 – Eigen werk, CC BY-SA 4.0,