Dat is het hoogste niveau sinds de economische crisis, stellen brancheorganisaties TLN en Evofenedex.

Ten opzichte van 2016 waren liepen de extra kosten door files met 3% op, blijkt uit onderzoek dat de twee belangenbehartigers voor transportbedrijven lieten uitvoeren. Die schade ontstaat bijvoorbeeld als producten te laat in de winkel liggen of als productieprocessen vertraging oplopen omdat materiaal te laat in de fabriek arriveert.

A4

Files op de A4 tussen knooppunt Prins Clausplein en Burgerveen waren net als de voorgaande jaren de grootste kostenpost voor het Nederlandse bedrijfsleven. Opstoppingen op dit traject kostten ondernemers vorig jaar naar schatting 23,8 miljoen euro. Ook de verkeersdrukte op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem en op de A27 bij knooppunt Everdingen levert veel schade op.

Volgens voorzitter Arthur van Dijk van TLN tonen de cijfers aan dat het hoog tijd is dat de grootste knelpunten worden aangepakt. Daarvoor is niet alleen meer asfalt nodig. Ook een slimmere indeling van de weg kan helpen, waardoor vrachtwagens en personenauto’s elkaar bijvoorbeeld minder vaak hoeven te kruisen. In andere gevallen kan een verbetering van het openbaar vervoer uitkomst bieden, aldus TLN.