De lidstaten hebben nog geen standpunt ingenomen. Nederland is voorstander van ‘robuuste doelstellingen’, evenals Frankrijk. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout mag gaan onderhandelen met de EU-landen over de uiteindelijke regels. Een sterk signaal aan truckfabrikanten, reageerde hij op de stemming (373 tegen 285). Volgens hem was er ‘zware tegenstand van de conservatieve partijen’.

Landen als China, Canada, Japan, India en de VS kennen al uitstootnormen voor vrachtwagens en zijn al verder met de productie van schonere voertuigen. Eickhout denkt dat trucks goedkoper worden door een breder aanbod van schone trucks in Europa. Zijn D66-collega Gerben-Jan Gerbrandy: ‘Een mooi succes. Voor Nederland transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euro’s per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik.’

Beperkingen

Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtwagens, bussen en touringcars. Die zijn goed voor 6% van de totale Europese CO2-uitstoot. Er moet dan ook snel een onafhankelijke test komen die de werkelijke uitstoot op de weg meet. ‘We zijn té vaak bedrogen’, zegt Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA) daarover.

Fabrikanten die te weinig schone trucks maken kunnen daar in het voorstel nadeel van ondervinden. ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autoverkopers, reageert zeer bezorgd. De organisatie is vooral gealarmeerd door de ‘buitensporig agressieve’ CO2-doelstellingen. Secretaris-generaal Erik Jonnaert vindt de oorspronkelijke voorstellen al ‘zeer uitdagend’. ACEA vertegenwoordigt de zeven grote vrachtwagenfabrikanten in Europa: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo.

De maatregelen zijn nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.