Sinds begin dit jaar mogen vrachtwagenchauffeurs de lange rusttijd van 45 uur niet meer volledig in de cabine doorbrengen. Na een overgangsperiode van een maand is de ILT gestart met bekeuren. Sinds 1 februari hebben 724 controles plaatsgevonden. Daarbij is 165 keer een boete uitgedeeld, omdat truckbestuurders zich niet aan de regels hielden.

Leefomstandigheden

De regels omtrent het cabinekamperen zijn verscherpt om de leefomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. In veel gevallen verbleven zij weken- of zelfs maandenlang in hun cabines., een doorn in het oog van vakbonden en beleidsmakers.

De vraag is echter waar de vrachtwagenchauffeurs dan wél moeten overnachten. Er is een schreeuwend tekort aan goed beveiligde parkeerplaatsen, terwijl hotels vaak te duur zijn. Sommige transportbedrijven hebben inmiddels slaapplekken ingericht waar chauffeurs de nacht kunnen doorbrengen.

Gisteren werd bekend dat de EU 178 miljoen euro wil uittrekken om meer beveiligde truckparkings langs het Europese wegennet aan te laten leggen. Waar en wanneer deze parkeerplaatsen gerealiseerd worden, is nog niet duidelijk.

Lees ook: Meer veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens