Nikola is een fabrikant van zero-emissietrucks. In tegenstelling tot de grote tegenhanger Tesla, focust het bedrijf op de waterstoftechniek. Dergelijke voertuigen tanken waterstof, die in de vrachtwagen wordt omgezet naar elektriciteit. Hiervoor wordt een brandstofcel gebruikt. Voertuigen die gebruikmaken van deze techniek stoten geen schadelijke uitstoot.

In een eerder stadium kwamen de Amerikanen al met twee modellen. Nu is er een derde model: de Nikola Tre. Tre is het Noorse woord voor drie. Dat voor Noorwegen is gekozen, heeft vermoedelijk te maken met het feit dat het Scandinavische land een absolute voorloper is op het gebied duurzame mobiliteit.

Actieradius

De vrachtwagen heeft tussen de vijfhonderd en duizend pk. De tank is in twintig minuten gevuld en op een volle tank kan het voertuig tussen de vijfhonderd en twaalfhonderd kilometer rijden. De vrachtwagen wordt voor het eerst gepresenteerd tijdens de Nikola World-show in april 2019.

Aan het uiterlijk is te zien dat het voertuig voor Europa is bedoeld. De nieuwe truck heeft een stompe voorkant, waar vrachtwagens in de Verenigde Staten juist meestal een grote neus hebben. Daarnaast heeft de Tre verregaande mogelijkheden voor autonoom rijden.

Tekst loopt door onder foto.

Transporteurs die geïnteresseerd zijn kunnen al voertuigen bestellen. Ze moeten dan wel geduld hebben. De productiestart staat gepland voor 2022-2023. Waar in Europa het voertuig wordt gebouwd, is nog niet bepaald. De eerste testlocatie is al wel duidelijk: Noorwegen. Deze pilot vindt plaats in 2020.

Tankstations

Een groot manco van de waterstoftruck is het ontbreken van vulpunten. Zo zijn er in Nederland nog altijd minder dan vijf tankstations voor waterstof. In veel andere landen is de dekking nog slechter. De hoge investeringskosten en het lage aantal potentiële klanten houden veel tankstationbedrijven tegen om een vulpunt aan te leggen.

Daar wil Nikola wat aan doen. Het bedrijf wil in Europa een dekkend netwerk van waterstoftankpunten aanleggen. Dit moet gerealiseerd zijn in 2030. De eerste stations moeten echter al de deuren openen in 2022. Welke locaties de Amerikanen op het oog hebben, is nog niet duidelijk.

Tekst loopt door onder foto.

Nikola is zeker niet het enige bedrijf dat een waterstofvrachtwagen bouwt. Het moet de concurrentie aangaan met onder meer Hyundai en Toyota. Ook DAF-moederbedrijf Paccar werkt aan een dergelijk model. Deze moet op de markt verschijnen onder het Kenworth-merk. Of er ook plannen zijn voor een waterstof-DAF is niet bekend.

Lees ook: