De Liefkenshoektunnel (1991) onder de Schelde, ten noorden van Antwerpen, is een toltunnel. Dat is het grote verschil met de al oververzadigde Kennedytunnel (1969), ten zuiden van de stad. Op momenten dat het verkeer doorheen de Kennedytunnel volledig vastloopt wordt de tol tijdelijk opgeheven, zodat een deel van de drukte verschuift naar de Liefkenshoektunnel. Tijdens de voorbije drie maanden was deze tunnel negentien uur tolvrij.

File-uren

Een miljoen wagens per maand zijn er meer dan 32.000 per dag. Dat is nog altijd geen 40.000, waar de tunnel oorspronkelijk op was berekend. Maar de verkeersstromen hebben hun pieken en dalen. De maximumcapaciteit is dit jaar al meerdere keren overschreden. Daardoor steeg het aantal file-uren in de tunnel met 12% ten opzichte van een jaar eerder.

Tijdens het voorbije kwartaal was de toename van het personenverkeer (+16%), vooral tijdens weekenddagen, veel groter dan die van het vrachtverkeer (+11%). Dat is deels het gevolg van de aanslepende werken op de ‘leien’, in het stadscentrum.

Relativering

De NV Tunnel Liefkenshoek, die de tunnel uitbaat, relativeert de stijging van de verkeersdrukte. In augustus 2018 was er 15% meer verkeer dan een jaar eerder. Maar toen vonden er werken plaats op de weg naar de tunnel, zodat slechts één rijstrook beschikbaar was en heel wat automobilisten de tunnel meden.