Sinds begin 2014 kunnen transportondernemers een deel van de betaalde accijns op LNG (vloeibaar aardgas) terugkrijgen. Het gaat om een bedrag  van 125 euro per duizend kilogram. Met deze maatregel wilde het kabinet transporteurs stimuleren om trucks op vloeibaar aardgas aan te schaffen. Een deel van de vervoerders heeft dit ook gedaan.

Milieuwinst beperkt

De teruggaafregeling is recentelijk onderzocht. Daaruit kwam naar voren dat de accijnsteruggave slechts gedeeltelijk doeltreffend is geweest. ‘De regeling heeft, zeker in de beginjaren, bijgedragen aan een positieve business case’, meldt het onderzoek. Belangrijkste reden om het beleid niet door te zetten, ligt in het feit dat de milieuvoordelen te beperkt zijn.

De LNG-truck wordt gezien als de vervanger van de Euro 6-vrachtwagen op diesel. Ten opzichte van laatstgenoemde brandstof levert gebruik van het vloeibare aardgas te weinig vergroening op. De kosten van het in stand houden van de teruggaafregeling zouden hoger zijn dan de behaalde milieuwinst. ‘Daarom ziet het kabinet geen reden het gebruik van LNG nog langer te stimuleren via een korting op de accijns’, aldus Snel.

Bio-LNG

Dat diverse transporteurs daardoor niet overgaan tot aanschaf van een LNG-vrachtwagen, neemt het kabinet voor lief. Ook omdat de bewindsman verwacht dat andere vervoerders wél een dergelijke truck kopen, ondanks het verdwijnen van de stimuleringsmaatregel.

Bij gebruik van bio-LNG zou de milieuwinst wel opwegen tegen de kosten. Echter, de beschikbaarheid van de groene variant is momenteel nog beperkt. Het kabinet wacht daarom met een besluit over een eventuele teruggaafregeling voor de duurzamere brandstof.

Duitsland

Vorige week werd bekend dat in Duitsland het gebruik van LNG-vrachtwagens wel wordt gestimuleerd. Dergelijke voertuigen hoeven de komende twee jaar geen Maut te betalen. Dat besloot de Verkeerscommissie van de Bondsdag onlangs. Dit geldt ook voor voertuigen op CNG.

Lees ook: Commentaar: investeren in LNG?