Dat werkt als volgt. Een ondernemer laat zijn bedrijf failliet verklaren, neemt daarna alleen het personeel in dienst waar hij behoefte aan heeft en gaat vrolijk verder waar hij gebleven was. Een beproefd concept waarvan sommige bedrijven zich bedienen, zowel binnen als buiten de vervoerssector.

Dit fenomeen stond centraal in een recente rechtszaak tussen vakbond FNV en Princen Transmission BV uit Weert. Volgens de bond bediende Princen zich van het flitsfaillissement. De rechter was het grotendeels met de vakbond eens.

Belangrijke factor hierbij was dat geld dat binnen de holding aanwezig was, niet werd gebruikt om het faillissement te voorkomen, maar wel om zonder een buitenstaander een doorstart te maken. Dat vond de rechter twijfelachtig. Hij verplichtte Princen dan ook om het ontslagen personeel door te betalen tot de opzegtermijn van de betreffende contracten was verstreken.

Betere positie

De uitspraak betekent een mooie verbetering van de positie van (logistiek) personeel. En die positie kan wel een opsteker gebruiken. Enkele berichten over de Nederlandse transportsector van de afgelopen weken: ‘Drie rechtszaken tegen abrupt gestopt Dikken Transport’, ‘Filipijnse vrachtwagenchauffeurs mogelijk bedreigd en uitgebuit’ en ‘FNV wijst op misstanden bij autotransport’.

Hoewel de berichten soms wellicht wat zijn opgeblazen, zitten chauffeurs en ander logistiek personeel met regelmaat in de hoek waar de klappen vallen. Zelfs nu de economie hoogtij viert. Rendementen blijven immers onder flinke druk staan. Dat bleek bijvoorbeeld deze week uit een onderzoek naar de winstgevendheid van het Belgische wegvervoer. Deze was vorig jaar gedaald, ondanks een grote vraag naar transport. Een dergelijke marktontwikkeling zie je ook in Nederland.

Vervoerders proberen dan ook om betere tarieven af te spreken met verladers. Dat lukt echter maar mondjesmaat. De concurrentie is groot en een resoluut ‘nee’ richting de klant blijft moeilijk in zo’n overvolle markt. Die gewenste rendementsverhoging komt daarom zeker niet zonder slag of stoot. Gelukkig is een belangrijke stap gezet om de positie van de werknemer te versterken: die kan er voortaan niet meer zomaar worden ‘uitgeflitst’.

Lees ook: Transportbedrijf Princen verliest zaak over ‘flitsfaillissement’