Containerterminal Altenwerder en de A7 fungeren als testomgeving. Hierbij rijden de vrachtwagens een route van ongeveer zeventig kilometer. Beide initiatiefnemers willen met de test meer kennis opdoen over autonome mobiliteit in de praktijk. Het project duurt ongeveer 2,5 jaar.

Laden en lossen

In eerste instantie gaan twee prototype-trucks met de vereiste elektronische automatiseringssystemen op pad. Ze rijden volledig automatisch de snelweg op via Soltau-Ost. Daarna lossen en laden ze autonoom in Altenwerder.

Het project kent drie fasen. Tijdens de voorbereidingsfase, die al opgestart werd en waarvan de voltooiing gepland is tegen eind dit jaar, worden de technische aspecten vastgelegd. De volgende fase is de testperiode. Deze is gepland van januari 2019 tot juni 2020.

Tijdens deze testfase wordt het systeem technisch ontwikkeld op de testterreinen van MAN in München, volgens de specifieke vereisten die tijdens de voorbereidingsfase bepaald zijn. Op basis van de resultaten van de voorbereidings- en testfase wordt vervolgens bepaald hoe de proeven tussen juli en december 2020 verlopen.

Chauffeur

De proeven vinden plaats in een ‘klantrelevante toepassingscontext’. Tijdens deze fase is altijd een opgeleide veiligheidschauffeur in de vrachtwagen aanwezig om de geautomatiseerde systemen te monitoren. Indien nodig grijpt hij in om de besturing van de truck over te nemen.

MAN en HHLA verwachten dat zelfrijdende vrachtauto’s in de toekomst chauffeurs kunnen ondersteunen en ontlasten. ‘Zo zou de chauffeur tijdens een volledig geautomatiseerde rit op de autosnelweg vrachtdocumenten kunnen behandelen of gewoon even rusten. Tijdens autonoom laden en lossen zouden chauffeurs de vrachtwagen kunnen verlaten en die tijd gebruiken voor hun wettelijk verplichte rustperiodes’, aldus de initiatiefnemers. Tevens zien ze voordelen op het gebied van brandstofverbruik, files en verkeersveiligheid.