Het is voor het eerst sinds 2015 dat Contargo een dergelijke maatregel neemt. Het zou echter noodzakelijk zijn omdat diesel steeds duurder wordt. De toeslag die het bedrijf in rekening brengt, is afhankelijk van de recente brandstofprijzen en van de lengte van de rit.

Berekening

Bij een rit van honderd kilometer en een prijs van 1,549 euro voor een liter diesel, betaalt de klant een toeslag van 25 euro. Naarmate de literprijs daalt en de rit korter wordt, is de toeslag lager.

Het is niet de enige toeslag die Contargo recent lanceerde. Eind vorig jaar besloot het bedrijf al om een congestieheffing in rekening te brengen voor binnenvaartvervoer. Dit omdat bij de havens van onder meer Rotterdam en Antwerpen steeds meer opstoppingen ontstonden.

Waberer’s

In het wegtransport gaan meer en meer stemmen op om ritprijzen te verhogen. Zo kwam topman Ferenc Lajko van de Hongaarse transporteur Waberer’s onlangs met de uitspraak dat hogere tarieven bittere noodzaak zijn om als wegvervoerder te overleven. Vooral de kosten voor brandstof en personeel rijzen de pan uit.

Dat doorberekenen valt echter niet mee. De concurrentie in de sector is groot en ook Waberer’s zelf krijgt kritiek omdat het bedrijf met zeer scherpe tarieven zou werken. Dat maakt het moeilijk voor andere vervoerders om hun prijzen te verhogen.

Lees ook: Topman Waberer’s: zonder tariefverhoging ga je eraan