Het Zuid-Koreaanse Hyundai is een voorloper op het gebied van waterstofauto’s. Het kwam eerder al met twee personenauto’s die op waterstof kunnen rijden. Nu komen de Koreanen ook met een vrachtwagenvariant. Deze wordt aan het grote publiek gepresenteerd tijdens de beurs voor bedrijfsvoertuigen IAA in Hannover later deze maand.

Veel wil Hyundai er nog niet over kwijt. Specificaties worden pas tijdens de beurs bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het voertuig in 2019 op de markt komt. Niet alleen in het thuisland, ook in Europa moet het voertuig beschikbaar komen. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend.

Afwijkend design

Bij het ontwerp hebben de Koreanen bewust gekozen voor een design dat afwijkt van hun reguliere trucks. Dat is ook te zien op bovenstaande artist’s impression. Aerodynamica heeft bij de ontwikkeling een belangrijke rol gespeeld. Niet verwonderlijk, aangezien energiezuinigheid en de daarmee samenhangende actieradius een belangrijke rol speelt voor transporteurs.

Waterstoftrucks rijden op stroom. Maar in tegenstelling tot batterij-elektrische vrachtwagens hoeven ze niet aan de stekker. De chauffeur moet waterstof tanken, dat in het voertuig door een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Deze stroom wordt gebruikt om de truck voort te bewegen.

Actieradius

Het grote voordeel van deze techniek ten opzichte van batterij-elektrisch rijden, is de langere actieradius. Waterstoftrucks kunnen op één tankbeurt meer kilometers afleggen dan e-trucks op één laadbeurt kunnen rijden. Bovendien duurt een tankbeurt minder lang dan een laadbeurt.

Daar staat tegenover dat het aantal tankpunten voor waterstof gering is, terwijl investeringen in laadinfrastructuur wel fors zijn. Oorzaak hiervan is onder andere dat het aanleggen van een waterstoftankpunt veel duurder is dan het plaatsen een laadpaal, ook als het een snellaadpaal betreft. Dit schrikt veel uitbaters van tankstations af om te investeren in waterstof.

Concurrenten

Hyundai is niet de enige producent die werkt aan een waterstoftruck. Ook het Amerikaanse bedrijf Nikola heeft al flinke stappen gezet in die richting. Het kwam enkele jaren geleden met de Nikola One. Ook autoproducent Tesla richt zich op het zware wegtransport. Het bedrijf ontwikkelde de Tesla Semi. Deze rijdt echter op een accu. Topman Elon Musk gelooft niet in waterstoftechnologie.