Al vroeg in de ochtend komen er op de E313 dagelijks tot diep in de Kempen files tot stand in de richting van Antwerpen. Voka denkt dat meer rijstroken dit probleem kunnen oplossen en ziet dit idee via een bevraging bevestigd door een op vier Vlamingen.

In een interview met dagblad De Standaard veegt mobiliteitsexpert Willy Mieremans, gepensioneerd professor aan de Universiteit Hasselt, dit idee van tafel. Volgens hem trekken meer rijstroken op termijn gewoon meer verkeer aan.

Antwerpse Ring

Hij wijst er ook op het verkeer niet begint vast te lopen op de E313, maar op de Antwerpse Ring. Die kan de toevloed van verkeer vanaf wegen zoals de E313 niet aan. In deze redenering zouden meer rijstroken op de snelweg het probleem op de Ring alleen maar verergeren.

Mieremans wil in de eerste plaats flink wat personenwagens van de weg halen. Hiervoor investeren in openbaar vervoer is goedkoper dan het geld in nieuwe rijstroken en de daarbij noodzakelijke extra infrastructuur steken, meent hij. Rekeningrijden kan eveneens veel personenwagens van de E313 halen, vermoedt hij.

Momenteel is de Liefkenshoektunnel een toltunnel en de Kennedytunnel gratis. Die regeling wil hij omkeren. Over de mogelijke gevolgen van zo’n ingreep voor de Waaslandtunnel in het stadscentrum spreekt hij zich niet uit.