Het Hongaarse transportbedrijf verhoogde zelf ook zijn tarieven in zijn internationale afdeling. Klanten betaalden in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De verhogingen waren noodzakelijk vanwege almaar stijgende kosten van vooral brandstof en personeel.

Kosten

Lajko raadt andere bedrijven in de sector aan om hetzelfde te doen. Hij verwacht dat kosten blijven stijgen, waardoor de winstgevendheid van vervoerders nog verder onder druk komt te staan. Om te voorkomen dat je kopje onder gaat, zijn hogere prijzen volgens hem bittere noodzaak.

‘Bedrijven die hun tarieven niet durven te verhogen, kunnen niet overleven’, zegt de topman tegen het Hongaarse vakblad Trans.info. Hij verwacht dat druk op de marges in de transportsector eerder versnelt dan afneemt de komende tijd. Lajko voegt eraan toe dat het bedrijf diverse tariefverhogingen wist af te spreken met klanten. Dit moet zorgen voor een betere winstgevendheid in de rest van het jaar.

Halfjaarcijfers

De uitspraken van de Waberer’s-topman komen kort na de publicatie van de halfjaarcijfers. De transporteur uit Budapest wist in de eerste zes maanden van dit jaar zijn omzet flink te verhogen, met 16,8%. Daar stond echter een daling van de winst tegenover, met 14,5%. Uiteindelijk denken de Hongaren over geheel 2018 dubbele groeicijfers te noteren qua omzet. Dit gaat gepaard met een iets lagere ebitda dan in 2017.

In dat licht is het niet vreemd dat Lajko pleit voor een branchebrede verhoging van de tarieven. Een roep die in de lage landen ook steeds luider klinkt. Bedrijven in Nederland en België kunnen weliswaar profiteren van een groeiende wegvervoermarkt, maar de tarieven staan onder grote druk. Ook in deze regio zijn brandstof- en personeelskosten de boosdoeners. Dat dit probleem snel oplost, is niet de verwachting.

Lees ook: Waberer’s vergroot omzet maar ziet winst wegsmelten