Maïskolven zijn geknakt en platgetrapt, er is een soort binnenplein gecreëerd. Daar hangen vuilniszakken over naar elkaar gebogen maïskolven heen, met plakband vastgemaakt. Het vormt een soort van geïmproviseerde tent. Je zit aardig droog en er liggen maïskolven op de grond zodat je een zacht bed hebt. En op verschillende plekken ligt achtergelaten rotzooi in het veld. Een flesje water, sokken, een lege zak brood, een tasje. Het gaat om rotzooi die asielzoekers hebben achtergelaten.

Het maïsveld bevindt zich bij Streepland, de parkeerplaats bij Zevenbergschen Hoek in Noord-Brabant. Het is een bekend punt voor asielzoekers om in een truck te klimmen. Als verstekelingen verstopt tussen de lading gaan ze op weg naar het beloofde land, bijvoorbeeld naar Londen, via zeehaven Moerdijk. Nu er bij Calais zoveel veiligheidsmaatregelen genomen zijn dat ze er daar niet meer in komen, zoeken ze elders hun heil. Klein Calais wordt het maïsveld door sommige opsporingsambtenaren al genoemd.

Tekst loopt door onder foto.

Bijzonder opsporingsambtenaar Jan Zeeven-Roelands van de gemeente Moerdijk loopt dagelijks een rondje door het maïsveld, de handboeien aan zijn heup. Het is een kat-en-muisspel. Want de mensensmokkelaars die de inklimmers voor veel geld over de grens proberen te krijgen zijn slim.

Hij wijst naar wat geknakte sprieten. ‘Wij letten op verstoringen, we zien precies: dit sprietje ligt anders dan gisteren. Dan weten we dat daar mensen zijn geweest.’ Hij bekeurt ongeveer vijf vluchtelingen per week. Meestal zijn het Albanezen. Maar afgaande op de hoeveelheid rotzooi en de achtergelaten tentjes die je her en der ziet, moeten er veel meer vluchtelingen zitten dan hij ziet.

Veel vluchtelingen gaan met de trein naar Lage Zwaluwe, een afgelegen station tussen Dordrecht en Breda in. Ze steken de weg over en verbergen zich in het maïs. Overdag houden ze zich meestal rustig, ‘s nachts komen ze in actie. Ze kijken naar de parkeerplaats. Is er een vrachtwagenchauffeur die even niet goed oplet? Rennen maar. Met een geïmproviseerd trapje klimmen ze op de truck en met een stanleymes snijden ze het zeil stuk. Voor je het weet zijn ze uit het zicht verdwenen. ‘Het zeil wordt dan vaak weer dichtgetaped tot ze op bestemming zijn.’

Verbodsbord

Er staat een wit bord met zwarte letters. Verboden toegang, forbidden access en – in het Albanees – gasje të ndalur. Het helpt niet. De tentjes in het maïsveld die de BOA vindt, zijn meestal leeg, maar niet altijd. ‘In het vroege voorjaar zag ik een tentje waar twee paar voeten uitstaken. Twee jongens van 17 jaar lagen bibberend tegen elkaar. Als je zulke jonge mensen ziet, dat doet wel wat met je.’

Hij vermoedt dat het om georganiseerde mensensmokkel gaat. ‘In al die tasjes zit hetzelfde, van dezelfde supermarkt. Een halfje brood, een flesje water en een pot chocoladepasta. Dat is geen toeval. Het is heel moeilijk om informatie te krijgen uit de mensen die we vinden, de meeste zeggen niets.’ Over een paar weken wordt de maïs geoogst, maar het probleem verdwijnt dan nog niet. Naast het maïsveld liggen bossen. ‘Ze gaan dan daar zitten.’

De autoriteiten kregen dit jaar tweehonderd meldingen over inklimmers, het leidde tot ruim honderd aanhoudingen. Vrachtwagenchauffeurs worden door de gemeentes gewaarschuwd, zo werden er door de gemeente al flyers uitgedeeld op de parkeerplaats. Eind augustus was burgemeester Jac Klijs het zat. Hij klom in de pen en stuurde een brandbrief aan minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Hij vraagt of de minister een keer komt kijken. Hij wil hulp.

‘Die stroom vluchtelingen moet opdrogen’, meent Klijs. ‘Gisteren twee, een paar dagen eerder drie. Er is nu een soort communicatielijntje waardoor het lijkt alsof het zin heeft om hier op een auto te klimmen. Ik heb nog geen kaartje gekregen met groeten uit Londen, maar waarschijnlijk is het sommigen gelukt. Deze lijn moet opdrogen. Dan zal helder worden dat we streng controleren en het geen zin heeft om hier op vrachtwagens te klimmen, want je komt niet in Engeland.’

Vaak raak in Brabant

Ook op andere pekken in Brabant is het vaak raak. In het voorjaar doken nog spectaculaire beelden op van verstekelingen die uit een truck sprongen op de A4 bij Lepelstraat. De beelden werden gemaakt vanuit een andere truck. De asielzoekers hebben een gat gesneden en springen één voor één uit de truck. Dat willen ze al rijdende doen, maar de chauffeur wordt gewaarschuwd door andere weggebruikers.

De chauffeur gaat op de vluchtstrook rijden en stopt dan. Op de filmpjes is te zien dat de verstekelingen dan één voor één uit de truck stappen en ervandoor gaan. De politie moest de snelweg afsluiten uit angst voor aanrijdingen. De vluchtelingen werden met hulp van een helikopter gevonden en naar een asielzoekerscentrum gestuurd.

Tekst loopt door onder foto.

En begin augustus zagen ooggetuigen inklimmers vluchten uit een truck die stilstond op de A16 bij Prinsenbeek. Toen de politie aankwam waren zowel de verstekelingen en de chauffeur al vertrokken, onduidelijk is of de bestuurder zijn extra lading gezien heeft of ervan wist. Volgens een getuige ging het onder meer om twee of drie kinderen.

En ook in juli belde een vrachtwagenchauffeur de politie omdat hij vermoedde dat er mensen in zijn truck waren geklommen bij Streepland. Hij zag een scheur in het zeil en vertrouwde het niet. De illegale vluchtelingen zijn meegenomen voor onderzoek.

Slimme zeilen

Kan de sector iets doen in de strijd tegen de mensensmokkel? Innovaties kunnen helpen. Dit jaar startte een projectgroep waar onder meer de TU Eindhoven en het Dutch Institute for Technology, Safety & Security in zitten. Ze werken onder meer aan slimme dekzeilen. Het industrieel textielbedrijf Sioen, dat voor een groot deel van de markt nu conventionele zeilen produceert, ontwikkelt geavanceerde zeildoeken die niet doordringbaar zijn. In het dekzeil zit ijzerdraad verwerkt, daar kom je met een stanleymes niet doorheen. Ook zitten er sensoren in het zeil. Die kunnen geschakeld worden met de meldkamer van de politie zodat die weet dat er vluchtelingen binnen proberen te komen.

De eerste vierkante meter van het slimme dekzeil is in maart opgeleverd. Op internet staat een filmpje waarbij de gouverneur van West-Vlaanderen probeert om met een mes door het zeil te komen. Hij slaagt daar niet in. Eind 2019 zou het zeil op de markt moeten komen.