Vorig jaar vonden in België 2.145 lichamelijke verkeersongevallen plaats waarbij een vrachtwagen was betrokken. Dat is 24% minder dan in 2007. Over dezelfde termijn lijkt Wallonië (-23,8%) die trend te volgen, maar de voorbije vijf jaar gaat het de verkeerde richting uit.

In die periode zakte het aantal dergelijke ongevallen in Brussel met 19,8% en in Vlaanderen met 8,5%. In Wallonië was echter helemaal geen sprake van een afname. Het moest juist een toename noteren, van 4,5%. Vooral het verschil tussen 2016 en 2017 valt op: +7,8%.

Bij een verdere regionale opdeling blijken de gevaarlijkste wegen in de provincie Luik te liggen (+23,9%) en in mindere mate in het landelijke Luxemburg (+6,8%). Namen en Waals-Brabant bleven stabiel en Henegouwen werd zelfs iets veiliger dan in 2016: -0,6%.

Verklaring

Het kenniscentrum Vias, dat deze cijfers verzamelde, vindt niet meteen een verklaring voor deze trend. ‘Het aantal wegenwerken in Wallonië is wel toegenomen, maar in de zones met wegenwerken zijn niet noemenswaardig meer ongevallen gebeurd.’ Het valt wel op dat ongevallen zich vooral op autosnelwegen voordoen, ook al wordt weggerekend dat vrachtwagens overwegend snelwegen gebruiken.

Op de snelwegen gaat het overwegend om kop-staart-aanrijdingen, op andere wegen om dode hoek-ongevallen. Vias riep recent op om boetes voor het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur te verhogen. Ook vermoedt het instituut dat het overschrijden van de snelheidslimiet en de veiligheidsafstanden een belangrijke rol spelen bij de groeiende onveiligheid op snelwegen.