Het Amerikaanse Nikola legt zich toe op de ontwikkeling en productie van een waterstofvrachtwagen. Eind 2016 werd een eerste prototype gepresenteerd en volgens planning moet de eindversie in 2020 op de markt verschijnen.

Tot het zover is, heeft het bedrijf geld nodig. Veel geld. Daarom is het bezig met het ophalen van nieuwe financiële middelen. De 100 miljoen dollar die de voorbije weken is opgehaald, maakt dan ook deel uit van een grotere wervingsronde waarin het bedrijf hoopt 200 miljoen dollar te ontvangen.

Waterstofstations

Het geld wil Nikola gebruiken voor onder meer de aanleg van een netwerk van waterstofstations. Daarvan zijn er momenteel nog heel weinig, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Topman Trevor Milton heeft eerder al aangegeven plannen te hebben om ’s werelds grootste netwerk van waterstofstations aan te leggen.

Over tien jaar moeten er in de Verenigde Staten en Canada zevenhonderd vulpunten zijn gerealiseerd. Daarvan moeten er over drie jaar al veertien zijn gebouwd. Of het bedrijf ook in Europa stations wil aanleggen, is op dit moment niet duidelijk.

Actieradius

Waterstof wordt gezien als een belangrijke energiedrager voor het toekomstige zware wegtransport. Het is samen met batterij-elektrisch de enige uitstootvrije oplossing. Laatstgenoemde heeft echter problemen op het gebied van actieradius.

Nikola’s concurrent Tesla ontwikkelt bijvoorbeeld twee vrachtwagens die op een laadbeurt maximaal 300 en 500 mijl (483 en 805 kilometer) kunnen rijden. Het waterstofvoertuig van Nikola moet op een tankbeurt tussen de 500 en 1200 mijl  kunnen afleggen.

Nikola is hoopvol over de toekomst. Het verwacht nóg meer geld van investeerders te ontvangen. Tevens heeft het in een eerder stadium een mega-order ontvangen van bierbrouwer Anheuser-Busch voor de levering van maar liefst achthonderd waterstoftrucks.

Gevecht

Hoewel Nikola en Tesla beiden het vrachtvervoer over de weg willen verduurzamen, zijn het niet bepaald vrienden. De twee bedrijven zijn in een juridisch gevecht verwikkeld. Nikola vermoedt dat zijn concurrent truckonderdelen heeft gekopieerd en heeft verwerkt in zijn eigen trucks. Tesla ontkent. Desondanks ligt er een claim van 2 miljard dollar