De Belgische wegvervoerder TDL gaat zijn chauffeurs meer betalen. Daarmee hoopt het bedrijf het personeelstekort tegen te gaan.

De transporteur heeft hiervoor een nieuwe cao afgesloten. Daarin is afgesproken dat chauffeurs er tot twee euro per uur bij krijgen. Daarnaast krijgen ze extra vergoeding als ze een jongere werknemer de kneepjes van het vak bijbrengen. Tevens krijgen de chauffeurs een nachttoeslag als ze dagelijks om 03.00 uur ’s ochtends vertrekken. In de oude regeling kregen ze die toeslag niet. Dat melden diverse Belgische media.

Net als in Nederland kampt de Belgische wegtransportbranche met een chronisch tekort aan gekwalificeerde chauffeurs. Opdrachten zijn er genoeg, de vrachtwagens zijn ook beschikbaar, maar er zijn simpelweg niet genoeg bestuurders om aan de vervoersvraag te voldoen.

Kritiek

TDL beschikt over een vloot van 350 eigen trekkers, 600 opleggers en 800 personeelsleden en hoopt door het hogere loon meer mensen te verleiden voor het chauffeursvak te kiezen. Dat besluit komt het bedrijf echter op kritiek te staan van een collega-ondernemer. Directeur Marc Geerts van het Belgische transportbedrijf Corneel Geerts ziet weinig in het beleid van TDL.

Volgens hem pak je het chauffeurstekort op deze manier helemaal niet aan. ‘Hiermee snoep je chauffeurs van je collega’s af. Het personeelsverloop wordt groter, maar je lost er niets mee op.’ Hij verwacht niet dat het totale aantal vrachtwagenbestuurders stijgt door deze nieuwe cao en ziet meer heil in een sectorbrede aanpak.

‘Als je de lonen van alle chauffeurs verhoogt, is dat veel beter. Wat je nu gaat krijgen, is dat het ene bedrijf chauffeurs afpakt van het andere bedrijf. En die moet dan weer iets anders verzinnen om chauffeurs van een derde bedrijf te kunnen krijgen’, aldus Geerts. Een hogere vergoeding voor alle gekwalificeerde vrachtwagenbestuurders zet meer zoden aan de dijk, denkt hij.

Ook zou er meer besef moeten zijn dat vrachtwagenchauffeur een vak is, dat wordt uitgevoerd door vakmensen. ‘Je moet hier veel opleiding voor hebben gehad. Denk aan Code 95, ADR en dergelijke. Dat zou je ook in de beloning terug moeten zien.’