De slimme lichten springen niet botweg op rood of groen en blijven niet op rood staan als daar geen enkele noodzaak toe is. Ze staan in contact met de voertuigen op de weg. Doel is die tijdig te laten weten als bij een aankomende kruising kan worden doorgereden.

Utrecht

Op de N201, die door de regio Utrecht voert, is een simulatie met slimme lichten gehouden. Dat gebeurde door Goedopweg, een organisatie die zich inzet voor intelligenter verkeer en vervoer in Midden-Nederland. De proef leverde voldoende veelbelovende resultaten op om nu ook echt op een aantal kruispunten slimme verkeerslichten aan te brengen.

Volgens de uitslagen van de simulatie kunnen de wachttijden in de ochtendspits met 15% en die in de avondspits zelfs met 25% worden beperkt. Er is ook minder remmend, stoppend en weer optrekkend verkeer, waardoor het brandstofverbruik afneemt en de uitstoot van CO2 aanzienlijk daalt.

In oktober organiseert Goedopweg een praktijkproef met vrachtauto’s van Brouwer Transport. Die worden uitgerust met een app. Intelligente lichten kunnen daardoor de vrachtauto’s zien aankomen en vervolgens de groentijd verlengen.