Daarmee laat ze de invoering van de maatregel eigenlijk aan de volgende Vlaamse regering over. Want de beslissing is genomen tijdens een marathonvergadering in de nacht van vrijdag op zaterdag. Dat was meteen ook de laatste regeringsvergadering voor de politieke vakantie.

Na die vakantie zijn alle ministers intens actief in de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen, die in oktober plaatsvinden. En in het voorjaar van 2019 wordt een nieuw Vlaams parlement verkozen, met daarbij een nieuwe Vlaamse regering.

Geen einddatum

Die nieuwe regering zal moeilijk de klok kunnen terugdraaien, maar is ook niet gebonden aan een einddatum. De meeste commentatoren reageren wel positief op de maatregel zelf, maar concluderen dat de regering de te verrichten beleidsdaden voor zich uit schuift.

De kilometerheffing wordt slim genoemd, omdat het tarief afhangt van het tijdstip en de plaats waar een wagen rijdt. Vlaanderen hoopt zo het aantal gereden kilometers met 15% te verminderen, vooral van personenwagens en met name op de drukste momenten. De heffing moet ook een budgetneutrale maatregel worden. Ze zal de huidige belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting vervangen. Daardoor verschuift de belasting van het bezit van een wagen naar het gebruik van een wagen.

Weinig resultaat

Volgens het kabinet van minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is die beoogde 15% gebaseerd en gepronosticeerd op een uitgevoerd vooronderzoek. Critici merken echter op dat een slimme kilometerheffing op zich weinig resultaat zal opleveren, als ze niet hand in hand verloopt met een uitgebreider en betaalbaar aanbod aan openbaar vervoer.