Loco-burgemeester Alicia Glen, die het plan aankondigde, vindt dat het roer om moet. ‘Meer dan bijna elke andere stad vertrouwt New York op de vrachtwagen, maar onze manier is verouderd en inefficiënt’. Zij denkt dat met een investering van honderd miljoen dollar veertig miljoen vrachtwagenmijl per jaar kan worden vermeden en 5.000 extra banen gecreëerd kunnen worden.

Exploitant

Het ontwikkelingsbedrijf van de stad wil 65 miljoen dollar investeren in nieuwe terminals in het havengebied en hoopt een exploitant aan te trekken, die transport over water gaat aanbieden naar distributiepunten als South Brooklyn Marine Terminal in Sunset Park en het Hunts Point voedings-distributiecentrum in de Bronx. Ook moeten bestaande waterwegen als Newtown Creek, Gowanus Canal, Flushing Bay en Eastchester Creek worden uitgebaggerd.

Daarnaast wil de stad 35 miljoen dollar investeren in spooremplacementen en overslagterminals om meer lading op het spoor te krijgen en de toegang van bedrijven tot de nationale spoorwegnetten te verbeteren. Het plan omvat verder vijf transferia in Brooklyn en Queens en nieuwe aansluitsporen naar industriële verladers.