Dat meldt Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva), die vorig jaar een toename zag in het aantal incidenten met vrachtwagens. Vorig jaar werden er namelijk 40% meer truckongelukken gerapporteerd dan het jaar ervoor. Het totale aantal incidenten steeg 22%. In dit laatste cijfer gaat het niet alleen om ongelukken, maar ook om andere voorvallen, zoals ladingsverlies en klapbanden.

Bij alle incidenten tezamen was vorig jaar in 40% van de gevallen een vrachtwagenchauffeur uit het buitenland betrokken. Het aantal vrachtwagens met een buitenlands kenteken is 13%. Van de bestuurders die niet uit Nederland afkomstig waren, scoorden Polen (9%), Duitsers en Roemenen (ieder 5%) het hoogst in de statistieken. In 58% van de incidenten betreft het een Nederlandse bestuurder. Van 2% is de herkomst niet duidelijk.

Tekst loopt door onder tabel.

Bron tabel: Stimva

Het groeiend aantal incidenten schrijft Stimva toe aan de toegenomen economische bedrijvigheid. Hierdoor zijn er meer trucks op de weg, evenals meer personenauto’s. Naar verwachting stijgt het aantal voorvallen dit jaar weer. In de eerste helft van 2018 waren er meer incidenten dan in de eerste helft van vorig jaar. Voor een aanzienlijk deel is dit veroorzaakt door de storm op 18 januari, waarbij meer dan zestig vrachtwagens van de weg zijn gewaaid.

Het Stimva merkt ook op dat files vrijwel altijd worden veroorzaakt door ‘dagelijkse drukte’ en niet, zoals vaak wordt gedacht, door ongevallen met vrachtwagens. Die zijn maar in 0,4% van de gevallen de oorzaak van een verkeersopstopping, terwijl ongelukken met personenauto’s en motoren 5,5% van de files veroorzaken. Het grootste deel van de files wordt dus niet door ongevallen veroorzaakt, maar bijvoorbeeld doordat wegen het verkeer niet aan kunnen.

Verontrustend

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de stijging van het aantal ongelukken verontrustend en pleit ervoor dat de overheid laat onderzoeken wat de oorzaken zijn. ‘Om de zwartepiet neer te leggen bij buitenlandse chauffeurs zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan, is te makkelijk. Wij vinden het onderscheid niet relevant en doen graag mee aan een onderzoek naar de oorzaken, want de impact van zulke ongelukken is groot’, zegt een woordvoerder van TLN.