In minder dan de helft van de gevallen gaat het om de omvorming van traditionele flitscamera’s tot een trajectcontrole. De andere tracés zijn geselecteerd op basis van de ongevallenstatistieken.

De camera’s van lokale besturen niet meegeteld, zijn er momenteel in Vlaanderen in totaal 55 trajectcontroles actief, goed voor een dekking van 146 kilometer. Het gaat om twee tracés op de autosnelweg en 53 tracés langs gewestwegen. De nieuwe en nieuw aangekondigde installaties worden gebouwd door het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer en worden met Vlaams geld betaald.

Verder werkt Weyts samen met de federaal minister van binnenlandse zaken Jan Jambon om langs de autosnelwegen, die onder federale bevoegdheid vallen, ANPR-systemen te installeren voor zowel trajectcontrole als criminaliteitsbestrijding. In de eerste fase gaat het om veertig plekken.

‘Trajectcontrole is een rechtvaardig systeem’, aldus Weyts. ‘Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand te snel rijdt.’ Hij onderstreept dat het aantal ongevallen daalde op plaatsen waar trajectcontrole werd ingevoerd.

‘Uit onderzoek blijkt dat mensen zich ook veel beter aan de toegelaten snelheid houden voor en na het gecontroleerde traject. Omgekeerd zien we dat het aantal ongevallen stijgt als de trajectcontrole verdwijnt, zoals we de voorbije maanden vaststelden op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere, waar de trajectcontrole wegens werken tijdelijk afwezig is.’