Deze week een gesprek met Roderick Rodenburg, mede-oprichter van Synple. ‘We richten ons 100% op transporteurs, zij zijn de sleutel voor efficiënt en duurzaam transport.’

Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?
Een derde van alle vrachtwagens op de wegen rijdt leeg. Wij ontwikkelen slimme software waarmee transporteurs onderling elkaars lege ruimte kunnen opvullen.

Welk probleem los je daarmee op?
Het belangrijkste probleem is het capaciteitsprobleem. Daarnaast zijn er maatschappelijke zaken zoals onnodige vervuiling, filedruk en CO2-uitstoot. Het wegtransport kan nog veel efficiënter als transporteurs met elkaar samenwerken om onderling te optimaliseren. Met hetzelfde aantal vrachtwagens meer vervoeren.

Bestaat dit niet al?
Nee. Er zijn talloze initiatieven die zeggen dat ze lege vrachtwagens vullen. Maar zij vervangen eigenlijk de expediteur die offertes opvraagt bij transporteurs. Uiteindelijk gaat zo’n platform altijd om de laagste prijs. Wij creëren een omgeving waarin transporteurs op basis van efficiency ritten met elkaar uitwisselen. Dan ben je veel meer bereid om openheid te geven van jouw planning. Daarmee krijg je meer uitwisselingsmogelijkheden en een betere marge.

Welke verkeerde afslagen heb je de afgelopen jaren genomen?
De eerste versie van ons platform hadden we te ver door geautomatiseerd. Daar voelden planners zich niet comfortabel bij. Een planner kan nu zelf kiezen in hoeverre hij het proces automatiseert. Een algoritme geeft advies welke orders goed bij een ander zouden passen, de beslissing ligt bij de planner. Indien gewenst kun je ritten automatisch aan- en verkopen.

Synple is een it-oplossing. Kun je nog een beetje aan developers komen?
De eerste twee jaar was dat echt heel moeilijk. Je bent met iedereen aan het vechten om dezelfde personen. En je hebt als start-up natuurlijk niet heel veel budget. Tegenwoordig gaat het veel makkelijker. Als het team tegen andere developers vertelt: ‘Hé, wij zijn echt vette dingen aan het doen op het gebied van duurzaamheid’, helpt dat enorm.

Wat is het verdienmodel?
Klanten betalen voor hun abonnement en een bedrag per uitwisseling. Hoe meer ritten worden uitgewisseld, hoe beter voor ons én de transporteur. Juist die abonnementen zijn we nog aan het onderzoeken. De tarieven die we rekenen zijn een fractie van de totale besparing, dat is echt een no-brainer voor een transporteur. Op die manier willen we aantrekkelijk zijn voor transporteurs, maar dan hebben we natuurlijk wel veel volume nodig om uit de kosten te komen, dat wordt de uitdaging voor de toekomst.

Hoeveel kapitaal heb je inmiddels opgehaald?
Vorig jaar hebben we een investering van 1,1 miljoen euro ontvangen. De totale investering delen we niet, maar zit daar fors overheen. Verder hebben we van de Topsector Logistiek twee projecten gefinancierd gekregen. Onze investeerders zijn Mainport Innovation Fund (Schiphol, KLM, Haven van Amsterdam, NS en TU Delft, red.) en Newion Investments (venture capital fonds voor schaalbare b2b-software, red.). We hebben in het begin twee transporteurs gehad die graag geld in ons wilden steken, maar dat hebben we niet gedaan omdat we onafhankelijk willen blijven. Anders zijn transporteurs toch huiverig om hun data met ons te delen.

Hoeveel vrachtwagens heeft Synple dagelijks op de weg? En waar sta je over twee jaar?
Er zijn nu ongeveer 5.000 vrachtwagens aangesloten op het platform in Nederland en België. Over twee jaar zijn we volop actief in een aantal Europese landen, met name de logistieke hotspots.

Kun je er wat mee verdienen?
We blijven vooral investeren in ons samenwerkingsplatform. Je hebt een lange adem nodig om een nieuw concept van de grond te krijgen.

Naam: Synple
Opgericht: januari 2015
Door: Roderick Rodenburg (39) en Machiel Resink (39)
Aantal medewerkers: 18