Dat blijkt uit antwoorden van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) op Kamervragen van SP’er Cem Lacin. Sinds begin dit jaar is het in Nederland namelijk verboden om de lange rusttijd van 45 uur in zijn geheel door te brengen in de truckcabine. Deze beslissing is genomen naar aanleiding van een uitspraak van het Europese Hof. Deze vond het niet acceptabel dat truckbestuurders 45 uur achter elkaar doorbrengen in hun cabine.

Inspectiedienst ILT heeft in januari uitsluitend flyers uitgedeeld om chauffeurs en hun werkgevers erop attent te maken dat de regels zijn veranderd. Sinds februari slingert de toezichthouder chauffeurs daadwerkelijk op de bon als zij zich niet aan de regels houden. Tot aan 17 mei zijn in dit verband 315 controles verricht. Daarbij werd 72 keer een boete uitgedeeld (23%).

Overigens is in deze gevallen niet de chauffeur zelf strafbaar. De werkgever dient het bedrag op te hoesten. Ook is deze verantwoordelijk voor het regelen van een goede slaapplaats.