Het gaat om een innovatie die na de eerste laboratoriumtesten gereed is voor de volgende fase: een proefvak over een lengte van zo’n negentig meter. Dit asfalt gaat driemaal langer mee dan de reguliere variant. De proef is een initiatief van de provincie Noord-Holland in samenwerking met Dura Vermeer en de TU Delft.

Epoxybitumen bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert. Een normale asfaltdeklaag gaat, afhankelijk van het type en het gebruik, zo’n tien tot vijftien jaar mee. Dit nieuwe mengsel kan de levensduur van het asfalt verdrievoudigen. ‘Dat levert niet alleen een besparing op in het onderhoud van wegen, maar beperkt ook de overlast voor weggebruikers én het materiaalverbruik neemt af’, aldus de initiatiefnemers.

Het proefvak op de N249 is zo’n driehonderd vierkante meter en werd op 6 juni aangebracht door Dura Vermeer, nadat er bij de asfaltcentrale in Eemnes al meerdere proeven waren gedaan. In september staat de volgende proef op de planning. Dan krijgt de N502 bij Groote Keeten een proefvak van in totaal drieduizend vierkante meter met het nieuwe asfalt. Om asfalt met en zonder epoxybitumen goed te kunnen vergelijken, worden hier beide soorten aangebracht.

Epoxybitumen heeft zijn waarde in asfalt op brugdekken al bewezen. Ook in de wegenbouw in Nieuw-Zeeland vinden al geruime tijd proeven plaats met een soortgelijk mengsel. De TU Delft en Dura Vermeer gaan de komende vijf jaar onderzoek doen om de samenstelling van dit nieuwe mengsel verder te verbeteren.