Het nieuwe Mobiliteitspakket van de Europese Commissie lijkt niet alleen de EU-lidstaten sterk te verdelen, maar splijt ook het wegvervoer. Duitse wegtransportorganisaties zien in de nieuwe detacheringsregels bijvoorbeeld óf een vloek óf een zege.

Dat signaleert de Deutsche Verkehrszeitung. De Europese Commissie wil de detacheringsrichtlijn wel van toepassing verklaren op cabotagevervoer, maar niet voor transitovervoer en internationaal transport over de weg. De grote Duitse wegvervoerorganisatie BGL begrijpt daar niets van.

‘Het is en blijft niet uit te leggen dat voor voor hetzelfde werk op dezelfde plaats verschillende sociale voorwaarden van kracht kunnen zijn’, vindt de BGL. Chauffeurs in het internationale wegtransport mogen immers op transitoritten totaal verschillend worden beloond.

De DSLV daarentegen, een andere grote organisatie in de logistiek, is tevreden. Het bereikte compromis over de detacheringsregels ‘versterkt de arbeidsdeling en de specialisatie in het wegvervoer’, alsmede de ‘op open grenzen steunende logistiek’, zonder ‘de bescherming van de arbeid uit het oog te verliezen’.

De DSLV spreekt van een ‘goede stap’ om te voorkomen dat expediteurs, vervoerders en logistieke klanten in Europa extra documentaire verplichtingen krijgen opgelegd, met ‘immense bureaucratische kosten’ als gevolg.