Deze en komende week laat de douane bij Kufstein-Noord, bij Beieren, opnieuw een beperkt aantal vrachtvoertuigen per uur door, namelijk driehonderd. Dat gebeurt tussen 22 en 24 mei, 28 en 30 mei en op 1 juni. Het gaat om verkeer tussen Duitsland en Noord-Italië, dat van de Brenner gebruik wil maken.

De LBT stelt dat deze verkeersbeperking in strijd is met het Europese beginsel van vrij goederenvervoer over de binnengrenzen van het werelddeel. Maar de inbreuk wordt, zegt de LBT, ‘niet bestraft’. ‘Er gebeurt niets.’ Volgens de organisatie kunnen door de ‘Blockabfertigung’ aan de Tiroler grens in Beieren files van trucks ontstaan van wel vijftig kilometer. Die kosten vervoerders handen vol geld en zijn slecht voor het milieu.

Tirol wil dat meer wegvervoer tussen Innsbruck en Verona over het spoor wordt afgewikkeld, maar volgens de LBT is dat ‘domerij’. Er is onvoldoende capaciteit op de Brenner-spoorroute. De organisatie verwacht ook weinig van de nieuwe top die op 12 juni in Bozen (Bolzano), in Süd-Tirol, over de grensproblematiek wordt gehouden. In zowel Beieren als Tirol staat deelstaatsverkiezingen op de agenda.

De Tiroler ‘Landeshauptmann’, Günther Platter, voorziet deze week en de rest van de maand een enorm extra aanbod van vrachtverkeer over de Brenner en ziet de gedoseerde afhandeling aan de grenzen als enige mogelijkheid om het verkeer in goede banen te leiden.